Hoeveel apparaten mogen er aangesloten worden op een stekkerdoos?

Hoi, ik heb mijn kamer heringericht en wil nou een paar apparaten op een stekkerdoos aansluiten. Kan dit zonder dat er een stekkerdoos doorbrandt en zonder dat de apparaten iets zullen mankeren?

Ook wil ik een stekkerdoos in een stekkerdoos doen vanwege de kleine lengte, dus het ziet er zo uit :

Stopcontact -> stekkerdoos (A) -> andere stekkerdoos (B) in stekkedoos A - > PS3+JVC TV+Acer Laptop+Bureaulampje+Audioboxjes voor laptop in stekkerdoos B.

Gaat dit lukken?

Alvast Bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
15.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het max toegestane afgenomen vermogen staat meestal op de stekkerdoos.

Het beste antwoord

Hallo Matthijs,

het aantal apparaten dat je aansluit is niet van belang, dat hangt alleen af van het aantal contacten van je stekerdoos. Dus aan de stekerdoos zal het niet liggen.
Maar wat je kunt aansluiten ligt wel aan de groep die op het elektriciteitsnet is aangesloten. 1 watt = 1 voltampere, dus op een groep waar een zekering van 16 ampere op zit, kun je 16 (Ampere) x 220 (Volt) = 3520 Watt aan apparatuur aansluiten. Heb je zekeringen van 25 Ampere, dan kom je uit op 5500 Watt.
Helaas is dat de theorie. In de praktijk loopt bij het aanschakelen van een apparaat de spanning tijdelijk even op; dus houd je aan 2800, respectievelijk 4500 Watt, dan zit je redelijk safe. Ook de dikte van je bedrading heeft er invloed op. Hoe dikker de draden hoe minder piekspanning je krijgt. Het verbruikte vermogen (in totaal) is veel belangrijker dan het aantal apparaten. Wat een apparaat verbruikt (het vermogen) zie je op het typeplaatje dat op elk apparaat zit, meestal op de achterkant.

Wat betreft de stekerdoos: voor weinig geld koop je een stekerdoos met overspanningsbeveiliging. Mocht er te veel op worden aangesloten, dan schakelt de contactdoos zichzelf uit. Ook ontzettend handig bij onweer: als de bliksem vlakbij in slaat zijn de aangesloten apparaten doorgaans ook niet beschadigd omdat de contactdoos wordt uitgeschakeld. Zeker wanneer je de ene stekerdoos op de andere gaat aansluiten kun je voor de eerste (A) het beste een met overspanningsbeveiliging nemen.

Verder: kijk in je meterkast (of waar je stroomschakelkast dan ook zit) en controleer hoeveel Watt er in totaal op je groep is aangesloten. Dat is niet zo lastig, het kan nooit kwaad en je slaapt een stuk rustiger.

Wanneer jouw kamer een aparte stroomgroep heeft, maakt dat de zaken een stuk eenvoudiger want dan heb je letterlijk alles zelf in de hand.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankje! Ik zal eens kijken naar zo'n stekkerdoos met overspanningsbeveiliging.

Andere antwoorden (1)

Gaat prima. Op al je apparaten staat het verbruik in watt. Zorg dat je ruim onder het maximale wattage blijft wat op je stekkerdozen staat en je leeft nog lang en gelukkig...