soort airco met een "negative ion" functie, wat is dat?

het is een pilaar met een waterbak onderin, een doek dat heel langzaam ronddraait(door de waterbak) waar de lucht dus doorheen gezogen wordt vanaf de achterkant en bovenin een ventilator. nou heeft het apparaat een functie: "negative ion" wat betekent dat eigenlijk? wat doet het?

Picture for question
9 jaar geleden
15.3K

Het beste antwoord

Een airco met een 'negatieve ion'-functie is een combinatie van een airco met een ionizer.
Een ionizer is een apparaat dat elektronen in de lucht 'sproeit'. Deze hechten zich aan zuurstofmoleculen. De geladen zuurstofmoleculen hechten zich op hun beurt aan stofdeeltjes in de lucht die vervolgens neerslaan omdat ze elektrisch geladen zijn. Een andere theorie zegt dat de stofdeeltjes positief geladen zijn en geneutraliseerd worden door de negatief geladen zuurstofmoleculen.
Los van het feit of dit type van airco goed werkt of niet, kan een ionizer meer kwaad doen dan goed. Het probleem van de meeste ionizers is dat ze zo veel ozon produceren om bacteriën en virussen te doden dat de hoeveelheid ook direct schadelijk is voor de gezondheid. Het is ongezond om langdurig ozon in te ademen, ook in lage concentraties. Ionizers die weinig ozon produceren (en die zijn er), zullen dan weer weinig effect hebben op het onschadelijk maken van bacteriën en virussen.
Weinig interessant toestel dus, zo'n 'airco met negatieve ion-functie'.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat is oplichterij. De hele 'airco' koelt nauwelijks. Hij zorgt er wel voor dat het water van je wanden gutst, want het ding verdampt grote hoeveelheden water. Voor de negatieve ionen zorgt wat hoogspanning, maar daar zijn geen positieve effecten van bekend. Kortom: houd het geld in je zak en zet gewoon een raam open als je het warm me hebt. Of koop een airconditioner, maar die zijn aanzienlijk duurder, zowel in aanschaf als gebruik.
escape
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ze moeten die apparaten verbieden het zijn schimmel kwekers en ziekte verspreiders
esth0r
9 jaar geleden
ik heb Multiple sclerose dus zo makkelijk als een raam open zetten is het allemaal niet, op warme dagen staat alles wagenwijd open en nog verga ik van de hitte, ik heb geen geld voor een airconditioner en zowel de wmo van mijn gemeente als mijn zorgverzekeraar zijn niet van plan om er aan mee te betalen, een mens moet iets.
Dat is een apparaat die 2 functies zou moeten hebben, het zou moeten koelen door het verdampen van water, en negatieve ionen moeten maken voor een gezondere omgeving.
Het is bewezen dat de aanwezigheid van meer negatieve ionen een positieve werking heeft op alles wat leeft.

Ik schrijf hierboven met "het zou moeten", omdat de werking van dit soort apparaten bijzonder twijfelachtig is, natuurlijk haal je warmte uit de lucht door water te verdampen, maar de luchtvochtigheid word dusdanig hoog dat alles klam aan gaat voelen, je moet juist de lucht drogen (airco) om koelere lucht ook als prettig te ervaren.
De ionenfunctie is een bijkomend effect van de waterverdamping, bij watervallen b.v. zijn veel hogere negatieve ionenconcentraties gemeten.
Deze fabrikant maakt reclame met dit gegeven om te kunnen verkopen, maar heeft geen aantoonbaar positief effect, omdat het door het verbruik van het apparaat alweer teniet wordt gedaan.