Kent iemand een stabiele FM frequentie voor een iPod fm-transmitter ?

Met een iPod fm-transmitter speel je je iPod of andere mp3-speler af via je autoradio.
Maar omdat het vrij druk is in de ether en omdat er veel fm-zenders zijn met beperkt regionaal bereik, moet je op een langere rit nogal eens van frequentie veranderen.
De oude ferequenties van Arrow produceren een ruis, die zijn niet bruikbaar.
Heeft iemand een fm-frequentie gevonden die door (een groot deel van) het hele land ongebruikt is?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
40.1K

Het beste antwoord

Ik denk niet dat er een frequentie is die overal goed bruikbaar is. De enige optie is zorgen dat de transmitter vol vermogen kan uitzenden. Dus op een adapter of met volle batterijen en deze zo dicht mogelijk bij de antenne te plaatsen. Desnoods een verlengkabeltje gebruiken naar je iPod zodat hij bv op je hoedenplank kan als je antenne op je achteruit zit.

Nog een tip: meet de lengte van je antenne eens op. De ideale lengrte van een antenne is een halve golflengte of een kwart golflengte of een achtste golflengte, enz. Kies dan een frequentie op de transmitter die zoveel mogelijk aansluit bij de lengte van je antenne.

De gloflengte van een frequentie bereken je als volgt:

Golflengte is lichtsnelheid (in m/s) / frequentie (in Hz)

dus bv in dit voorbeeld: 299792458 (lichtsnelheid) / 88000000 = 3,4 meter.

Ideale antenne is dan
halve golflengte 3,4/2 = 1,7 meter
kwart golflengte 3,4/4 = 0,85 meter
achtste golflengte 3,4/8 = 0,43 meter

De beste optie zou zijn die van 1,7 meter maar dat zal niet praktisch zijn.
antenne van 85 cm is dus de bete optie bij deze frequentie.

Natuurlijk moet je de formule even omzetten omdat je van de lengte van je antenne moet uitgaan.

Succes!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Oeps ff vergeten. In dit voorbeeld ga ik er van uit dat je tansmitter bv op 88 MHz uitzendt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
snap er niet veel van. mijn dab+ antenne is 21 cm + 15cm in het rond. kan ik dat optellen? dan dus samen 36cm. dat is 0.36 meter? hoe kan ik dan de frequentie uitrekenen?

Andere antwoorden (2)

Ga een beetje aan de onderkant van de FM frequenties zitten, zo rond 89 dus. Er zijn trouwens gewoon transmitters op de markt die de beste frequentie zelf uitzoeken, zo een heb ik er. Die zoekt meestal in Nederland 87.9 uit... maar dan nog is het vaak veranderen hoor!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
tip: draai de spriet van de antenne van je auto eruit, dan komen de fm-zenders zwakker binnen en is je ipod sterk genoeg. Bij mij werkt het prima.