Er zijn zoveel mobieltjes in nederland, heeft ieder mobieltje zijn eigen zendfrequwentie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, maar binnen het bedekkingsgebied van een GSM-mast worden allemaal verschillende frequenties uitgedeeld aan de GSM's die een gesprek opbouwen. Dat moet ook wel, anders zouden de toestellen elkaar vreselijk storen. Als je met de auto rijdt, en van 'cel' naar 'cel' rijdt wordt er steeds een nieuwe unieke frequentie uitgedeeld aan je GSM zodat je niemand stoort. En dat gaat zo maar door. Binnen heel Nederland worden dus wel dezelfde frequenties uitgedeeld, maar van telefoons die zover van elkaar verwijderd zijn, dat niemand er last van heeft.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je weet er meer van als ik verwacht had, groeten arke.

Andere antwoorden (2)

Nee, er zijn 4 gangbare frequentie-banden... We zitten allemaal op dezelfde band in Nederland, wellicht 2 banden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Waarom beperk je jezelf niet tot spirituele zaken?
Hier heb je geen kaas van gegeten. Denk je echt dat twee mobieltjes in elkaars buurt op dezelfde frequentie zitten uit te zenden? En je antwoord maak je extra verwarrend door het over 'banden' te hebben. Banden bevatten vele frequenties. Een dikke -1.
Nee, per frequentieband zijn er een aantal frequenties in gebruik. Een frequentie deel je met andere gebruikers. Per frequentie is er een veelvoud van wat je aan bandbreedte voor jezelf nodig hebt beschikbaar. Geluid wordt daarom gedigitaliseerd en opgesplitst in pakketjes die vervolgens om de beurt door je telefoon of de zendmast verstuurd worden om door de ander ontvangen te worden. Er kunnen 8-16 kanalen in 1 frequentie.

GSM is ook een cel-netwerk. Nederland (en de rest van de wereld) is onderverdeeld in cellen, dat is voor iedere provider weer anders. In een cel wordt een gedeelte van de beschikbare frequenties gebruikt. De andere frequenties zijn verdeeld over de aangrenzende cellen. De cellen die daar weer aan grenzen gebruiken weer dezelfde frequenties als cellen 2 deuren verder.
Zo kun je met een beperkt aantal frequenties toch een heel land c.q. de hele wereld bedekken.
Het is een beetje dezelfde truuk die kaartenmakers (die van de atlassen dus) toepassen: zij gebruiken ook maar 4 of 5 kleuren op een landkaart en kunnen toch elk land een andere kleur geven dan al zijn buren. Elke kleur komt dus meerdere malen voor, maar nooit in 2 aan elkaar grenzende landen.