Hoe sluit ik mijn schemerschakelaar op de tuinverlichting?

Heb op die plek nu dubbele schakelaar draden zwart, zwart en bruin naar de schemerschakelaar moet bruin blauw aan voer en af voer ook naar de tuinlampen denk ik......

Kan ik van af die schakelaar dit aan leggen of niet m

Toegevoegd na 2 minuten:
Of moet er nog een draad bij?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Als je huidige systeem goed is aangelegd, dan is de bruine draad in de dubbele schakelaar de stroomdraad (aanvoer) en zijn de zwarte de schakeldraden voor beide kanten van de dubbele schakelaar (afvoer). Die zwarte draden lopen door naar de tuinlampen. De nuldraad (blauw) loopt dan van de lamp weer terug naar de hoofdleiding, en je stroomkring is rond.

Een schemerschakelaar werkt net een klein beetje anders. Er is een stroomkring hebt zoals ik hierboven heb beschreven, maar de schakelaar zelf heeft ook stroom nodig. Er zit namelijk een sensor in die de schemer waarneemt en zorgt dat de lampen aan gaan. Hiervoor moet je een blauwe nuldraad op de schakelaar aansluiten, want anders zal de sensor geen stroom krijgen, en zal dus de schakelaar niets doen.
Je moet dus een blauwe draar aansluiten op de schemerschakelaar op de plaats waar de fabrikant dat aangeeft, en de andere kant van de blauwe draad kan je bijvoorbeeld koppelen aan de blauwe draad die van de lampen af komt.

Omdat je in je huidige susteem twee zwarte draden op een dubbele schakelaar hebt, zal je waarschijnlijk twee verschillende lampen of lampengroepen kunnen bedienen. Je hebt dan dus ook twee schemershakelaars nodig, want in feite is die dubbele schakelaar twee losse schakelaars in één kastje.
Je kan ook beide zwarte draden aansluiten op de plek die de fabrikant heeft aangegeven, maar dan zijn de lampen(groepen) niet meer apart te bedienen.