Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik wil met een 3v DC relais een 220v AC schakeling maken, kan dit?

Ik heb er geen kaas van gegeten, maar ik wil het volgende... mijn initiële 3V bron kan ik niet vervangen, de relais die ik al thuis heb (min 12 V DC) zit op een printplaat (conrad), kan ik hier een andere relais tussen zetten zodat de 12V DC relais kan schakelen? evt andere opties? (van 3V DC naar 220V AC mag ook... ik weet alleen niet of dit kan), iemand ideeën? Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je een 12V gelijkspanning bron hebt kun je met een 3V relais
Bijvoorbeeld: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/507422?WT.mc_id=gshop&gclid=CID53fH-lr8CFQQIwwodxbEABQ&WT.srch=1
de 12V relais inschakelen en deze weer gebruiken om 220v te schakelen (mits die relais daarvoor geschikt is.)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Bij een relais zijn een paar waarden van belang: de spanning van de spoel, de maximale spanning en de maximale stroom van de schakelcontacten.
Je kunt met een klein relais met 3V spoel het 12V relais op de print schakelen, maar je kunt ook een transistor met basisweerstand en vrijloopdiode gebruiken. Je hebt in beide gevallen een externe gelijkspanning van 12V nodig. Een andere mogelijkheid is het zoeken naar een relais dat zelf direct met 3V voeding 230V kan schakelen. Meestal is dat dan een z.g. solid state relais, eigenlijk een combinatie van een optocoupler en een triac (halfgeleider schakelaar).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding