kan een electrisch apparaat (b.v. tv) stuk gaan door het aansluiten op hetzelfde (dubbele) stopcontact van een stroomvreter?

Toegevoegd na 1 uur:
@ jc54: dank je wel. Heb je een voorbeeld van zo'n apparaat? Een wasmachine of ander vast apparaat is uitgesloten. Kan b.v. een auto-accu-oplader zulke schade veroorzaken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (2)

Als je een stroomvreter hebt die vaak aan en af-slaat met hoge piekbelastingen dan kan dat inderdaad ten koste gaan van een apparaat dat op hetzelfde stopcontact is aangesloten.
jc54
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je wel. Heb je (een) voorbeeld(en) van zo'n apparaat? Wasmachine of andere vaste apparatuur is uitgesloten. Auto-accu-oplader misschien? al zal die niet vaak aan-en-uit gaan?
Bordensteker
9 jaar geleden
Strijkijzer, thermostatisch geregeld elektrisch kacheltje, of thermostatisch geregelde mobiele airco. Een magnetron (microgolf) in standen met gereduceerd vermogen of de ontdooistand - maar die kun je zien als vast apparaat. Een waterkoker vraagt ook veel stroom, maar die slaat niet steeds aan en af.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
sorry zie nu pas je reactie. Ben daar erg mee geholpen. Reuze bedankt!
goldpixel
9 jaar geleden
Nee,een apparaat kan niet stuk gaan doordat een zwaar apparaat op het zelfde stopcontakt is aangesloten,
Alleen het apparaat zelf, dat regelmatig aan en uit schakeld kan hierdoor sneller defect raken
Andere apparaten kunnen wel gestoord worden,maar dat heeft weer met de phasevershuiving te maken b.v, TL verlichting zonder Condensators
Elektrotechnisch Installateur ; Goldpixel
Een apparaat aangesloten op een dubbel stopcontact,waar ook een stroomvreter op aangesloten is zal daar geen schade van ondervinden.
Bij grote stroomafname zal de spanning iets lager worden ,maar dat is niet zo slecht als dat de spanning toeneemt.
Snel achterelkaar aan en uitschakelen is wel slecht in verband met stroompieken die dan ontstaan.
Denk hierbij aan een T.V. ,door de piekstroom zullen diodes ,of transistors doorslaan
Aangezien deze onderdelen met een zo krap mogelijke doorslag tollerantie zijn genomen.
En dat doen de fabrikanten weer om het zo goedkoop mogelijk te houden.
In princiepe kan een T.V.levenslang mee als de onderdelen hogere stromen aan kunnen,maar dan word het helaas te duur
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
de tv zelf heeft het idd tijdelijk begeven, een dag later deed ie het weer gewoon. heb je (een) voorbeeld(en) van een stroomvreter die dat bij de tv kan veroorzaken? airco?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sorry, zie nu pas 2e reactie van 'bordensteker'. Die heeft al voorbeelden gegeven. Dank voor je input!