Is mijn stofzuiger kapot?

Ik had enkele dagen terug de muren afgeschuurd en wou dit vandaag opstofzuigen. Ik had een korte broek aan en terwijl ik stofzuigde voelde ik precies m'n beenhaar rechtop komen als de soepele buis van de stofzuiger naast m'n been hing. Na +- 1minuut stofzuigen krijg ik een "snok" (volgens mij statische ontlading). Ik probeer het een tijdje later opnieuw en ik krijg weer zo'n "snok". Ik probeer een ander stopcontact, zet de stofzuiger aan 20 sec later terug uit en voel met de achterkant van m'n hand aan de metalen zuigstang en hoor dat er terug een ontlading is. Ik ga naar beneden probeer daar nog eens, terug hetzelfde probleem. Ik ga met de stofzuiger naar m'n schoonouders, probeer het daar nog eens, maar daar had ik geen ontlading. Probeer het bij mijn ouders, ook geen ontlading. Ik kom terug thuis, probeer nog een ander stopcontact en terug een ontlading.... De stofzuiger heeft al gewerkt zonder die ontladingen, eergisteren ging mijn schuurmachine zonder problemen. De stofzuiger van elektricien (industrieel type) ging zonder problemen. Maar sinds vandaag met mijn stofzuiger wel problemen. Ik durf momenteel de andere toestellen niet meer gebruiken omdat ik niet weet of het aan de stofzuiger ligt of aan de elektriciteit...

Iemand hier een idee of verklaring??

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ben je niet gewoon meer statisch geladen in je eigen huis? Door droge lucht ofzo?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hmm, niet dat ik weet, had anders nergens problemen mee gehad, was er nog maar net aangekomen. Moest ik er nu al een tijdje in rondlopen ofzo.. (woon er nog niet in, zijn nog alles in orde aan het brengen tot we er in kunnen).

Het beste antwoord

Nee, je stofzuiger is niet kapot, dit is gewoon statische lading. Als het 230 volt was geweest, dan had je wel wat anders geroepen. Daarnaast is 230 volt op geen stukken na hoog genoeg om je haren van overeind te laten staan. De spanning moet daarvoor minstens 100 keer hoger zijn.
Overigens gaat je stofzuiger zo wel kapot. Bouwgruis is hét middel om de lagers van je stofzuiger in de kortst mogelijke tijd om zeep te helpen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bij het opzuigen van droog gruis en stof ontstaat statische elektriciteit, vooral als de lucht ook droog is. Een industriële stofzuiger is geaard aangesloten zodat de lading kan afvloeien, een huis-tuin-en-keuken stofzuiger meestal niet.
De lading bouwt zich tijdens het zuigen steeds verder op totdat de spanning hoog genoeg is om een schok te geven.
Kwaad kan het niet, vervelend is het wel.
Een remedie: zorg voor een vochtige atmosfeer of stofzuig niet op warme droge dagen.
Ook zou je een stofzuiger kunnen kopen die wél geaard aangesloten kan worden.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik heb ooit gewerkt met printers en kopieerapparaten, stofzuigen van toner met een gewone stofzuiger geeft geweldige vonken. Een stofzuiger speciaal voor toner heeft een geleidende zuigmond die verbonden is met randaarde: daarmee had je dan geen enkel probleem....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben het net nog eens gaan testen (deze keer had ik de stofzuiger van mijn vader ook mee om bij mij thuis te testen). De eerste keer was er terug een ontlading met mijn stofzuiger, de tweede keer niet meer. Toen probeerde ik het met de stofzuiger van m'n vader, geen ontlading... Terug mijn eigen stofzuiger en de ontlading bleef precies weg.. Zou het eventueel kunnen omdat de stofzuigerzak nog lang niet vol zat en er hierdoor teveel stof in de zak zelf rondcirculeerde en daardoor statische elektriciteit opwekte??