Waarom zijn er veel verschillende maten adapters?

Ik heb in mijn stekkerdoos vier verschillende adapters en die zijn allemaal van verschillende grootte.
Bij mijn weten zet een adapter 230 volt om in 12 volt.
Waarom zijn de adapters niet van gelijke grootte als ze hetzelfde doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ten eerste is je aanname verkeerd. Een adapter zet de spanning van 230V om in een LAGERE spanning. Die is dus lang niet altijd 12V. Steeds meer is het wel 5V (zoals ook USB spanning is).

Maar het antwoord op je vraag is. Dat elke fabrikant verantwoordelijk is voor het goede functioneren van het apparaat. Ook deze adapter hoort bij het apparaat. En wordt meegeleverd door de fabrikant. Het apparaat gaat voordat het op de markt komt, door verschillende keuringen. Hieruit moet vooral een veilig product komen.

Adapters worden door vele fabrikanten gemaakt. Elke adapter heeft zijn eigen spanning en vermogen. De fabrikant kiest een adapter uit waarop zijn apparaat het beste gevoed kan worden. Voor de veiligheid en functionaliteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor de duidelijke uitleg.

Andere antwoorden (5)

voltage is niet het belangrijkste van een apdapter.
maar de ampere van een apdapter.
ieder apparaat heeft een andere ampere nodig
vandaar er zoveel zijn

Toegevoegd na 1 minuut:
het vermogen van het apparaat in watt bebaalt hoeveel ampere iets moet zijn

Toegevoegd na 4 minuten:
P= u*I
U= P/I
I= P/U

P = power (watt)
U = Spanning
I = Stroom
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Oei oei. Dat zeggen we niet meer vandaag de dag.
Dus "voltage" en "de ampere". We noemen dat spanning en stroom, dus.
En elk merk heeft uiteraard zijn eigen "look"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn drie variabelen bij adapters, het voltage en het vermogen... En dan nog de verschillende stekkers erbij opgeteld, maakt die verscheidenheid zo groot...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze zetten allemaal om in 12 volt, maar de ampèrages verschillen wel, dus de snelheid en de intensiteit waarmee de stroom wordt doorgegeven.

Kijk maar eens goed naar het informatiestickertje op je adapters er moet ook een ampèrage opstaan. Daar zit 'm meestal het verschil...Hoe hoger het ampèrage hoe groter de adapter(meestal).

Je kunt apparaten kapot maken als je er een verkeerd ampèrage doorheen jaagt...

Maar verder heeft het te maken met de commercie, die graag zoveel mogelijk verkoopt... daarom zijn die stekkertjes ook allemaal verschillend...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat er ook verschillende maten apperatuur ervoor zijn.