Stroom valt uit bij uitschakelen stekkerdoos, hoe kan dat?

's Avonds voor het slapen gaan schakel ik graag alle stekkerdozen uit. Vooral degene bij onze computers, die trouwens verbonden is met nog één stekkerdoos. We hebben er nooit problemen mee gehad... Tot vandaag! Toen ik de stekkerdoos uitschakelde viel alle stroom uit (kortsluiting), alles weer aangezet en weer geprobeerd.. Pats, weer alles uit. Alles weer aan en toen volgde de derde poging, nu kon ik hem tot 3 keer toe uitzetten voor hij nogmaals uitviel en de 4e keer kon ik het niet laten nog 3 keer geprobeerd en toen maar de stekker uit het stopcontact getrokken want werd er nogal angstig van!

Kan er iemand een verklaring geven voor het uitvallen van de stroom bij het uitschakelen van de stekkerdoos? En lopen we een risico door hem morgen weer aan te zetten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
9K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Wanneer je kortsluiting hebt springt de 'stop'. Dat is niet voor niets aangezien kortsluiting brand en andere problemen kan veroorzaken. Daarnaast is 220V van zichzelf al dodelijk. Daar wil je niet mee in aanraking komen. Het is zéér onverstandig telkens de stroom er opnieuw op te zetten en het tot meerdere malen opnieuw te proberen. Zoals je in je verhaal beschrijft. Zoek eerst de oorzaak op, repareer het probleem en probeer pas dán of het probleem verholpen is. Defecte stroomgeleiders kunnen je letterlijk je leven kosten !

Het beste antwoord

Je vraag is niet helemaal duidelijk.

Als het echt de stroom is die uitvalt tijdens het uitschakelen, dan maakt de schakelaar bij het uitschakelen contact tussen de polen zelf. In dat geval zou je echter een vonk moeten zien, en ik zou dat wellicht wel gelezen hebben, hoewel je spreekt van een 'klak'. Als je die gewoon open vijst, zul je zien dat die knop (tegenwoordig gaan heel veel knoppen zelfs niet meer 'aan' na een tijdje een verdeelstekker gebruikt te hebben en die plots na maanden pas 1 x 'uit' te zetten, dit om reden dat ze het schakelsysteem enkel in richting 'uit' erg stabiel gemaakt maar moeilijker in de richting van 'aan') uit meestal in de ontspannen toestand terugvalt en in de stand 'aan' in een gespannen toestand valt waarbij de draden van de toevoerleiding naar de stopcontacten tegen elkaar geduwd worden.

Ik vermoed echter dat het je differentieelschakelaar is die uitvalt, en dat wil zeggen dat bij het losschakelen van het contact tussen toevoerstekker en de werkelijke verdeelde stopcontacten plots een van de polen doet schakelen met je aarding. Misschien is dit doordat je met je voeten regelmatig tegen die schakelaar zat of het stopcontact regelmatig uittrok aan de draad i.p.v. aan de stekker zelf. In dat geval gaat er een verliesstroom door die verliesstroomschakelaar (officiële Nederlandse naam voor die 'differentieel' die alle Vlamingen zo benoemen en zo minder vertalingsproblemen hebben bij een Engelse of Franse benaming) en die merkt dat de elektriciteit 'wegloopt' via de aarding en schakelt dan alle circuits uit die daarop aangesloten zijn.

Je kunt zelf merken naar wat je op zoek moet gaan dus, door te weten of je eerst de 0,03 ampère verliesstroomschakelaar moet aanzetten, dan wel dat je enkel de dubbelvoudige zekering zelf van bijv. je bureaucircuit of livingcircuit moet aanschakelen, zodat je dan bij demonteren van die schakelaar zelf kunt zien of je iets moet verwijderen, of iets geplooid is.

PS: Oudere stekkerdozen zijn kwalitatief veel beter dan recentere massaproductiegevallen. Herstellen is dus zeker geen slechte optie. Goedkoper is wel een nieuwe kopen als je je tijd meerekent...

PS2: Als er ook een overspanningsbeveiliging zit op je stekkerdoos, kan ook die de boosdoener zijn. Maar ik vermoed hier van niet. Terwijl je de stekkerdoos opendoet, best ook alle stof verwijderen en altijd wat stofzuigen (zorg dat je geen kleine onderdeeltjes mee stofzuigt, maar die zitten normaal allemaal goed vast).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Duurde even voor ik met Google een afbeelding vond die hierbij paste, maar dat komt doordat je niet altijd weet op welke woorden je moet zoeken. Uiteindelijk vond ik het via de google trefwoorden "power outlet disassembled" en ik kwam op http://www.saferproducts.gov/ViewIncident/1196405 uit. Is wellicht wel Engelse of Amerikaanse 110 Volt 60 Herz versie, maar dat demonteert en monteert op dezelfde wijze als onze 230 Volt 50 Herz versie.

Andere antwoorden (3)

Er is ergens bij je stekkerdoos iets kapot, tijd om een nieuwe te kopen.
Test het eens uit door die stekkerdoos te vervangen met een andere inhuis, en dezelfde acties als gisteren te herhalen.
Als er dan niks gebeurt weet je dat je die stekkerdoos moet vervangen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Er is niks om bang voor te zijn, er is waarschijnlijk gewoon een draadje of zo in het apparaat dat los begint te rakenm en blijkbaar af en toe kortsluiting maakt bij het uitzetten.
9 jaar geleden
Als dat een stekkerdoos met een schakelaar erin is zou ik denken aan een kapotte schakelaar, enige remedie stekkerdoos weggooien en een nieuwe halen
9 jaar geleden
stof kan grote boosdoener zijn