Moeten wegen worden aangepast voor slimme en geheel zelfsturende auto's?

Auto's worden slimmer. Met laserlicht, wifi, smartphones en camera's gaan ze steeds meer interacteren met elkaar, de omgeving en het internet. Zo wordt het infomatie inwinnen, navigeren en rijden ondersteund of zelfs overgenomen.

Maar is er om dit daarvoor ook aanpassing van wegen zelf en van de wegomgeving nodig?

10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
Deze deed het volgens mij al wel redelijk: http://www.google.com/about/jobs/lifeatgoogle/self-driving-car-test-steve-mahan.html
Ritsuka
10 jaar geleden
In augustus 2012 zei het Google team dat de auto 500000 km gereden had door Amerika zonder ongelukken: http://en.wikipedia.org/wiki/Google_driverless_car

Het beste antwoord

Deze vraag werd ook gesteld in de nationale autoshow op bnr. Laatste aflevering, ford is hier heel ver mee en de man van ford zei dat dit nit nodig is. De auto centreert zich op de as van de weg op enkele cm nauwkeurig. Luister maar eens terug.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het aanpassen van de wegen is een taak van de overheid en het goed keuren van de slimme auto's ook. En omdat het te duur is om de wegen aan te passen en dat het niet handig is als er verschillende nationale systemen van slimme wegen komt, zal de overheden gaan eisen, dat de slimme auto's zich aan dienen te passen aan de wegen en niet om gekeerd.
Wel zal rond de wegen een slimme systeem komen waardoor de auto's op een slimme manier kunnen melden dat een noodsituatie is.

Zie bron voor het artikel over eCall.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
Als ik zie hoeveel miljarden de overheid in wegen stopt moeten die investeringen in NL wel te doen zijn. Bovendien kan dat wellicht deels door private partijen worden betaald.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In Frankrijk en andere landen wordt wegen deels door private partijen betaald, maar dan krijg je het verschijnsel van tolwegen en daar is Nederland te druk bevolkt voor.
En boven op de miljarden dient dan nog meer geld naar de wegen gegaan worden. En met een begrotingstekort van 3 procent wordt elke euro om gedraaid. Dus in Nederland zal er niet snel de wegen worden aan gepast. En misschien zal de zelfsturende auto alleen mogen zelfsturen op de snelwegen buiten de bebouwde kom. En binnen de bebouwde kom dient de chauffeur weer zelf sturen.