Bestaat een weerstand met de kleuren bruin-bruin-rood-geel-goud wel?

In de tolerantiereeksen van 50% t/m 5% wordt namelijk met 3 kleurringen gewerkt (plus de tolerantiering). Pas bij een tolerantie van 2% of minder gebruikt men 4 kleurringen voor de waarde.
De theoretische waarde van 1.120.000 Ohm zou dan niet als zodanig te koop zijn. Niet alleen niet met 5% tolerantie, maar helemaal niet, in geen enkele tolerantiereeks, als ik de tabellen goed lees.
Ref: een goeie vraag van vorige week.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Die weerstand ligt niet in de winkel.
De dichtstbijzijnde verkrijgbare waarde is 1,13 MOhm.
Jou waarde komt niet voor in de E96 reeks.
En ja: er bestaan wel degelijk nauwkeuriger weerstanden dan die van 5%. Liggen niet altijd in de winkel, maar zijn wel altijd daar of online te bestellen.
Zie hieronder welke waarden met welke toleranties verkrijgbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Jazeker, deze is 1,12 MegaOhm.

Zie de bron, en klik achtereenvolgend op de kleuren, en je ziet de waarde.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn meer van dit soort rekenhulpjes, waarvan sommige zo vriendelijk zijn om te vermelden dat een gewenste weerstand niet standaard bestaat, maar gecomponeerd moet worden door meerdere weerstanden parallel of in serie te schakelen.
Volgens mij heeft een weerstand met een gouden ring (5%) bovendien altijd maar 3 ringen voor de waarde (reeks E24).
Dus: Ligt "bruin-bruin-rood-geel-goud" nou in de winkel of niet?
Die ligt niet in de winkel. Ga maar na.
112 +/- 5% = 112 +/- 22 = 90 à 134 Ohm. Die 2 is dus totaal irrelevant.
Reddie
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Juist. Dat wou ik horen. Dank je wel.