Is het "einde" van een cd kwetsbaarder?

Ik zat vandaag wat oude, toendertijd zelf gebrande cd's te rippen, ik heb het idee dat ze het vroeger in de cd-speler wel goed deden. Ik merkte nu bij het rippen dat bij veel van de cd's het laatste nummer of de laatste paar nummers moeite gaf met rippen, dat mijn programma bij veel cd's bij die nummers heel lang blijft hangen en op een gegeven moment het maar opgeeft. Bij sommige nummers lukt het wel om ze te beluisteren, bij sommige niet.

Is hier een logische oorzaak voor, is bijvoorbeeld het "einde" van een cd kwetsbaarder, zitten de laatste nummers op een plek van de cd die vaker beschadigd of aangeraakt wordt, of is dit toeval?

Het gaat overigens niet om illegale downloads, gewoon over nummers die bands gratis aanbieden en zelf opgenomen dingetjes.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Een cd wordt van binnen naar buiten beschreven, dus de laatste track zit aan de buitenkant. Maar ik betwijfel of dat het probleem is. Mogelijk is de laser van je cd-speler vies of aan het kapot gaan.
bamibal
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
CD Rot ontstaat meestal vanaf de randen.
Binnenrand staat voor een heel stuk geen data.
Buitenrand echter (zeker als ie volgebrand is) al wel snel.
http://www.lifetimememoriesandstories.com/wp-content/uploads/2009/11/disc_rot2.jpg
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Allebei bedankt voor jullie antwoorden. Beide klinken wel logisch, maar ik heb er geen verstand van natuurlijk.