Kan een 220 volt G9 halogeen lampje op een 230 volt g9 fitting?

Heb vandaag nieuwe lampjes gekocht voor mijn leeslampje die ik 2de hands heb..
Deze zijn 220 volt en doen het dus niet kom ik achter..
Maakt het dan nog uit of ik er een 230 volt lampje in doe?
Alvast bedankt..

Toegevoegd na 1 uur:
Heb na de antwoorden het 220 volt lampje erin gedaan, maar de lamp gaat niet aan.. Echter de lamp gaat niet aan.. Ook al geeft de lamp wel stroom volgens de spanningzoeker.. Iemand een idee?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Een 220V lampje zal op 230V iets feller branden en ook een iets kortere levensduur hebben, maar een probleem is dat niet. Gewoon gebruiken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee hoor, geen probleem. De spanning uit het stopcontact is ongeveer 230 volt. Een 230V lampje kan hier gewoon in (zonder problemen) want hij krijgt de juiste spanning.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar zou een 220 volt lampje normaal gesproken dan wel in een 230 volt leeslampfitting moeten werken?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoals koosknip al zegt, de lamp brandt gewoon, alleen zal de levensduur iets beperkter zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb het 220 v lampje erin gedaan, maar hij gaat niet aan.. Ook staat er wel spanning op
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het lampje heel is en toch niet wil branden dan kan de schakelaar stuk zijn of de fitting is inwendig verbrand door een slecht contact van een vorig G9 lampje. In het laatste geval zou je de fitting moeten vervangen, een eenmaal verbrande fitting zal altijd weer vonken en heet worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aha thanks