Hoe komt het dat ik af en toe een tik hoor bij me waterkoker?

Ondanks hij gewoon uitstaat.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die van mij tikt ook. Ondanks dat ie niet aan het afkoelen is... maar waarom.. geen idee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oewoe toch de theegeest? ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij ons zit er ook één!

Het beste antwoord

Waarschijnlijk het bimetaal. Dit zorgt ervoor dat jouw waterkoker afslaat als het kookt. Als het afkoelt (dit kan even duren) slaat het weer terug naar de 'beginstand'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

ow jeeee de theegeest hahaha nee hoor dan koelt ie af !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je hem dan misschien kort daarvoor wel gebruikt?

Als een warm voorwerp afkoelt, krimpen de verschillende onderdelen niet evenveel, en niet gelijktijdig. Dat kan ertoe leiden dat er mechanische spanningen ontstaan tussen de verschillende onderdelen, omdat het ene onderdeel al meer is gekrompen dan het andere. Wordt de spanning te hoog, dan schuiven ze even langs elkaar heen. Dat kan een tikkend geluid geven.

Een andere mogelijkheid, maar die gebeurt maar één keer na het uitzetten, is dat je hoort hoe de thermostaat schakelt. Als het water kookt, schakelt de waterkoker het stroomcircuit uit. Wanneer de waterkoker afkoelt, wordt het stroomcircuit weer ingeschakeld (er gebeurt desondanks niets omdat de hoofd-aan-schakelaar dan uit staat). Dat inschakelen van het stroomcircuit hoor je als een klik.

Dezelfde klikken hoor je trouwens bij een strijkbout, zowel die van het opwarmen (uitzetten) en afkoelen (krimpen), als die van de stroomschakelaar (aan/uit).
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zou best het thermostaatje kunnen zijn, bedankt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goed antwoord+
mischien een schakelaar.