Hoe kan het dat mijn touchlamp ineens aan en uit gaat?

Wij hebben allebei een touchlampje op ons nachtkastje staan. Mijnes staat onder het ventilatierooster die altijd open staat. Toch ging mijn lamp nooit vanzelf aan en uit. De lamp kan in 1 standen en met de 4e tik gaat ie uit. Nou zag ik net dat ie ineens van aan gaat, feller gaat, en uit. Dat ging zo een paar keer achter elkaar door met verschillende tijden ertussen. Tussen de touch maar ook tussen uberhaupt aan en uit. Ik schrok me kapot! Durfde niet te gaan kijken. M'n vriend had m iets verschoven (uit de wind van het rooster gezet) maar dat hielp niet. Toen heeft ie het touchgedeelde afgenomen met een doekje en nou blijft ie gewoon uit. Maar hoe kan dit? Ik vind het nogal creepy...

Toegevoegd na 54 seconden:
correctie: lamp kan in 3 standen.

Toegevoegd na 1 dag:
Na van alles getest te hebben (lampen omwisselen, touchvoetjes omwisselen, verwarming aan/uit enz.) denk ik dat het door de wind kwam. De lamp ligt nu onder m'n kussen en is nog niet aangeweest. Bedankt voor de antwoorden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geesten? Die hebben ook rust nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou ik hoop toch niet dat het geesten zijn! Als ze al bestaan...

Antwoorden (3)

Door het aanraken van de lamp activeer je een schakeling.
Die schakelaar reageert dus op massa of aarde en die veroorzaak je zelf door de lamp aan te raken.
De schakeling gaat in stappen van aan met twee tussenstanden en weer uit.
Als de lamp misschien niet goed schoon was (beetje stof) en de lucht is statisch geladen (niet zo gek met dit koude weer) dan kan dat de schakeling tot stand hebben gebracht. Niet bang zijn, gewoon gaan slapen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zit meer te denken aan spikes op het lichtnet. Dat zijn hele korte storingen, een soort vervuiling op het lichtnet.
Aanraakdimmers zijn daar nogal gevoelig voor.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zou de andere lamp ook moeten reageren...
AWM
14 jaar geleden
Ja, dat is zo. Als ze op dezelfde fase zijn aangesloten, maar dat zal wel...
Kennelijk bestaan spoken dan toch bij jou, jij hebt het bewijs nu net geleverd... Ja die lampen ken ik, eerst hard aan, en dan gedimd aan en dan uit... 3 standen...

Spoken bestaan dus toch...