Gebruiken opladers altijd stroom, ook als er niets op te laden is?

Is het verstandig om de stekker eruit te trekken wanneer de oplader van je tandenborstel/scheerapparaat/fototoestel/telefoon niet gebruikt wordt?
Sommigen beweren dat ze in ongebruikte toestand toch stiekem stroom verbruiken. Anderen schamperen daarover: hoe kan er nou stroom verbruikt worden als er geen apparaat wordt opgeladen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.7K

Het beste antwoord

Ja. Er wordt stroom verbruikt. De transformatoren in de aangesloten laders gebruiken allemaal een heel klein beetje stroom. zolang ze in het stopcontact zitten wordt er stroom naar de transformator gevoerd. Het maakt hierbij niet uit of ze aangesloten zijn op een apparaat.

Meer lezen: http://www.tipsomtebesparen.nl/energie/elektriciteit/verbruik#ixzz0ewVSnYkB
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja er een en kleine stroom ook als ze uit staan, maar wel ingeplugd zijn...

De weerstand is niet oneindig groot, wel bijna, daarom loopt er een heel kleine stroom...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dit zijn kleine stroomvretertjes. Het maakt op jaarbasis nogal wat uit of je ze in het stopcontact laat zitten, of er uit haalt. Je kunt ook voelen dat ze stroom verbruiken, ze zijn meestal een beetje warm.

Tip: koop een groot stekkerblok met een schakelaar er op en steek daar al je opladers in. Dan hoef je alleen de schakelaar om te gooien om het stroomverbruik te stoppen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad alles wat je in het stopcontact laat zitten heeft een lekstroom, bij het ene apparaat is dat hoger dan bij een ander, maar gemiddeld is er in elk huishouden jaarlijks een lekstroom van tussen de 100 en 200 euro!
Dus overal de stekker eruit halen is beter als je stroom wilt besparen, stekkerdozen met een schakelaar voor meerdere apparaten werkt goed. Voor één apparaat kan je beter geoon de stekkerxeruit trekken.
Denk ook aan wasmachine, TV, stereo en alle andere apparaten, behalve de koelkast, want dan bederft alles ;-)