Kan ik het snoer van het niet werkende oordopje van mijn mp3 speler doorknippen?

Ik heb van die dopjes voor in het oor aan mijn mp3 speler. De ene is langer dan de andere zodat het snoer in mijn nek kan lopen. Nu is het oortje van het langste snoertje kapot maar op mijn werk mag ik maar 1 oortje in dus dat is geen probleem. Kan ik nu het snoertje van het oortje wat kapot is afknippen tot vlakbij de splitsing of doet dan het andere oortje het ook niet meer?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Je kunt het oortje gewoon afknippen.

Als je dat doet, zul je zien dat er in het draadje in werkelijkheid twee elektriciteitsdraadjes lopen. Ik weet niet op welke manier die twee elektriciteitsdraadjes in het snoertje zitten. Waarschijnlijk zijn het gewoon twee losse draadjes die samen in één omhulsel zitten. Een andere mogelijkheid is dat er een binnenste koperdraadje (met plastic isolatie eromheen) is, met daaromheen een dunne metalen "mantel" die het tweede draadje vormt, en daaromheen het omhulsel dat je normaal gesproken ziet. Nog een mogelijkheid is dat er twee metalen draadjes inzitten, waarbij het ene draadje wel is voorzien van een plastic isolatielaagje en het andere niet.

Wat je ook aantreft, je moet na het afknippen kijken of beide elektriciteitsdraadjes elkaar niet kunnen raken. Als ze elkaar raken krijg je namelijk kortsluiting (waar je MP3-speler als het goed is tegen beveiligd is, dus die zal niet kapotgaan, maar je zult geen muziek meer horen uit je andere oortje). Frut er eventueel wat extra isolatie tussen zodat je zeker weet dat de beide elektriciteitsdraadjes elkaar ook in de toekomst niet zullen raken. Of knip het ene draadje een halve centimeter korter af dan het andere.

Dat is het enige waar je op moet letten. Als je dat doet, kan het knippen geen kwaad.

Toegevoegd na 1 minuut:

Mocht je toch twijfelen, dan kun je overwegen het kapotte oortje inclusief draad tot een "knotje" samen te knopen, en dat knotje gewoon bij de splitsing te laten hangen. Dan hoef je niet te knippen. Zolang dat "knotje" jou niet irriteert, is dat een prima oplossing.

Toegevoegd na 2 minuten:

Ik hoor net van een collega dat hij onlangs een paar oortjes heeft gekocht voor € 2,50. Dat is geen super kwaliteit, maar als dat voor jou acceptabel is, kun je gewoon knippen en koop je goedkope andere oortjes als het toch fout loopt. Maar ik geloof niet dat het fout zal lopen - zie mijn oorspronkelijke antwoord.

Cryofiel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De draadjes uit elkaar halen is niet mogelijk, het is allemaal te dicht bij elkaar. Voor nu werkt het en ik heb nog wel een paar andere snoeren liggen maar ik vind het juist handig maar één zo'n ding als ik er toch maar één mag gebruiken.

Andere antwoorden (3)

ja hoor , je kan het gewoon afknippen.
er zal geen kortsluiting of iets onstaan omdat het een splitsing is .
denk maar aan een tuinslang splitsing wanneer je 1 slang afsluit doet de ander het nog steeds .
wel zou ik het even afdekken met isolatie tape of iets dergelijks want mocht er vocht in het draadje komen krijg je wel kortsluiting .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt met één oortje alleen we een half geluidsbeeld!
Ik mag aannemen dat je een MP3 Stereo weergave gebruikt, dat luister je alleen naar 1 kanaal (je mist de andere helft).

Toegevoegd na 3 minuten:
Van MP3 spelertjes heb ik niet zo gek veel verstand, maar elektronisch gezien lijkt het mij voor het versterkertje niet zo goed om één kanaal onbelast (zonder oordopje) te laten werken. (zit geen weerstand meer op de eindtrap)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoals ik al zei: ik MAG op mijn werk maar 1 oortje in voor de veiligheid en het andere dopje was toch al stuk door wellicht een kabelbreukje of iets dergelijks.
één oortje afknippen is geen probleem. Bij dun snoer kan het gebeuren dat de aarde en plus elkaar raken (kortsluiting). De reden hiervoor is dat snoertjes maar door een dunne isolatielaag gescheiden zijn.

Wat kan gebeuren is dat het oordopje dat overblijft snel defect raakt. De reden hiervoor is dat de parallelschakeling de beschikbare stroom verdeeld over elektrische componenten. Eén oortje verwijderen betekent dat het andere oordopje meer stroom (I) krijgt. Als de oortjes hier niet op berekend zijn, ontstaat een defect.

Advies: nieuw setje kopen