Je kunt het oortje gewoon afknippen.
Als je dat doet, zul je zien dat er in het draadje in werkelijkheid twee elektriciteitsdraadjes lopen. Ik weet niet op welke manier die twee elektriciteitsdraadjes in het snoertje zitten. Waarschijnlijk zijn het gewoon twee losse draadjes die samen in één omhulsel zitten. Een andere mogelijkheid is dat er een binnenste koperdraadje (met plastic isolatie eromheen) is, met daaromheen een dunne metalen "mantel" die het tweede draadje vormt, en daaromheen het omhulsel dat je normaal gesproken ziet. Nog een mogelijkheid is dat er twee metalen draadjes inzitten, waarbij het ene draadje wel is voorzien van een plastic isolatielaagje en het andere niet.
Wat je ook aantreft, je moet na het afknippen kijken of beide elektriciteitsdraadjes elkaar niet kunnen raken. Als ze elkaar raken krijg je namelijk kortsluiting (waar je MP3-speler als het goed is tegen beveiligd is, dus die zal niet kapotgaan, maar je zult geen muziek meer horen uit je andere oortje). Frut er eventueel wat extra isolatie tussen zodat je zeker weet dat de beide elektriciteitsdraadjes elkaar ook in de toekomst niet zullen raken. Of knip het ene draadje een halve centimeter korter af dan het andere.
Dat is het enige waar je op moet letten. Als je dat doet, kan het knippen geen kwaad.
Toegevoegd na 1 minuut:
Mocht je toch twijfelen, dan kun je overwegen het kapotte oortje inclusief draad tot een "knotje" samen te knopen, en dat knotje gewoon bij de splitsing te laten hangen. Dan hoef je niet te knippen. Zolang dat "knotje" jou niet irriteert, is dat een prima oplossing.
Toegevoegd na 2 minuten:
Ik hoor net van een collega dat hij onlangs een paar oortjes heeft gekocht voor € 2,50. Dat is geen super kwaliteit, maar als dat voor jou acceptabel is, kun je gewoon knippen en koop je goedkope andere oortjes als het toch fout loopt. Maar ik geloof niet dat het fout zal lopen - zie mijn oorspronkelijke antwoord.