Bestaat er een meter waarmee je van individuele apparaten kunt meten wat het stroomverbruik is ?

Ik denk dan aan een meter die je in een stopcontact steekt, en daar vervolgens je apparaat op aansluit.

Toegevoegd na 4 dagen:
Ik stelde deze vraag omdat ons electriciteitsverbruik het afgelopen jaar met ongeveer 700 kwh toenam.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Normaal moet je stroomverbruik (in ampère of als je met Volt vermenigvuldigd in de oude waarde 'Watt') altijd OVER de kring meten, maar wat jij vraagt gaat over wisselstroom, waardoor het via inductie ook kan gemeten worden. Er kan zelfs een 'meetvoeler' geplaatst worden over je stroomtoevoerkabel die dat op die manier gaat meten. Ergens wordt er dus gemeten over wat er 'doorgevoerd' wordt over de twee wisselspanningstroomtoevoerkabels, maar dat is niet altijd exact.

Vanzelfsprekend moet je dan eigenlijk wel een gevoelig apparaat hebben, omdat het afhangt of je iets héél kleins wil meten (sluipverbruik of standby toestand) versus grootverbruikers die meestal warmte produceren (strijkijzer, was- en andere machines, verwarmingstoestellen).

Eigenlijk moet je dan een professioneel apparaat aanschaffen zoals het Duitse http://www.zes.com/english/products/single-phase-precision-power-analyzer-lmg95.html dat bij alle serieuze labo's in de Benelux ook wel gekend is.

Als het over eenvoudige dingen gaat, kun je de kleine toestelletjes gebruiken die anderen aanraden. Maar ook dat is dan eigenlijk wel overbodig, want je kunt gewoon kijken op het verplichte etiket op het product en daar moeten de waarden ook staan, en ook op de website van de Europese CE-gekeurde producten moeten alle waarden staan.

Bijkomend probleem is dat je met vermelde apparatuur ook best een zoekt met usb-aansluiting om de data nadien op te halen en te bekijken, want je gaat niet de hele tijd apparaat per apparaat gaan testen wellicht en iedere keer de tussenstanden overschrijven in een boekje, vermoed ik.

Uit testen die ik deed, lijken die energiemeters allemaal snel kapot te gaan en de som van bijv. alle metertjes samen gaf bizar genoeg geen enkele keer de stand van de centrale elektriciteitsteller over de zelfde gemeten periode weer.

Maar qua indiciatie kun je dus ofwel kijken naar het etiket (belangrijkste) of je vraagt het ook (zie bijv. grote elektrozaken waar het nu ook uithangt bij elk product) of je kunt beginnen meten om te weten met die goedkope dingetjes.

Het grootste rendement dat ik ooit als een van de eersten met mijn zonnepanelen haalde (zie www.bellegoed.be), was het bewustzijn welke verbruikers het meest mijn mooi achteruitdraaiende teller verstoorden, incl. mijn laserprinter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar mijn oude laserprinter is niettemin wel veel beter en 10 X rapper dan mijn laatste veel zuinigere die meer slaapt dan wakker is en waarbij ik altijd lang moet wachten op de eerste pagina... De energie die ik daar win, verlies ik dus soms weer in ergernis. Stel je maar eens een feestje voor zonder verspilling? Verspilling bracht ons trouwens onze huidige welvaart (niet altijd welzijn)! Net zoals informatica heel veel tewerkstelling bracht, maar plots een omslagpunt zal brengen waarin het... werkloosheid zal brengen. Bewegend leven bestaat slechts door de gratie van het sterven. En elektriciteit was, is en wordt beweging. Alles trilt...

Andere antwoorden (3)

Ja een energiekostenmeter. De Cresta Energiekostenmeter
RCE-1106 voor €10 is een goede keuze volgens consumentenprogramma Kassa.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een zeer goed toestel met een nauwkeurigheid van +- 1% en geschikt voor lage vermogens is de Perel E305 EM5.
Nog een van de goedkoopste ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, hoeveel wil je er hebben? Hier zijn er in ieder geval een aantal getest: http://nl.hardware.info/nieuws/14165/testresultaten-energieverbruiksmeters