Waar kan ik een voltmeter kopen?

Ik weet niet of het eigenlijk wel een voltmeter heet...
Ik ben op zoek naar zo'n ding waar je op het scherm kan zien hoeveel spanning ergens op staat.

Toegevoegd na 1 dag:
Ik heb er nu een van 7,50 bij de formido gekocht.
het is nog wel even uitvinden hoe het ding werkt....

bedankt voor jullie antwoorden!

11 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Dat heet een spanningsmeter. Maar als je voltmeter zegt, word je ook wel begrepen.

Er zijn ook multimeters. Die kunnen niet alleen spanning meter, maar ook stroom en weerstand. Maar die zijn wat lastiger te bedienen, juist doordat ze meer mogelijkheden hebben. Zet je een multimeter in de stand om stroom te meten terwijl je van plan bent de spanning te meten, dan krijg je vuurwerk.

Aan de andere kant ken ik meer multimeters dan spanningsmeters, omdat multimeters nu eenmaal handiger zijn.

Waar je ze koopt? Ik denk een bij elke elektronicazaak. Conrad is een bekende.

Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is niet helemaal correct, als je spanning wil meten op de "stroomstand", laat hij gewoon de stroom zien. Pas alleen op met ac/dc.
Cryofiel
11 jaar geleden
Op de stroomstand laat hij de stroom zien. Dat doet hij door zelf een zo laag mogelijke weerstand te hebben. Sluit iets met een zeer lage weerstand aan op de twee pennen van het stopcontact, en je krijgt een mooie knal. De stroommeter zal dan nul aangeven. Hetgeen correct is, want na de knal loopt er geen stroom meer.

Andere antwoorden (3)

In iedere DOE HET ZELF zaak kan je deze toestellen kopen. Meestal zijn dat multimeters.
Ben er van bewust dat het opmeten van spanning levensgevaarlijk kan zijn.
Laat daarom , het opmeten aan iemand die wat op de hoogte is van electriciteit.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een veilige spanning/voltmeter voor de Doe het Zelver
is "AC-tiveTester - spanningsmeter"
Daar kan je niks verkeerds mee doen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Dit zijn de spannings-bereiken
6, 12, 24, 50, 120, 230, 400 VAC
+/-6, 12, 24, 50, 120, 230, 400 VDC
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+, dat is een veilig en goed apparaatje voor snelle testen, zoals vermeld zowel voor wissel- als gelijkspanning, goede keuze.
Als u iets meer kent van elektriciteit is een multimeter aangewezen.
(WimuitDelft) Precies, wordt vaak Duspol genoemd (is eigenlijk merknaam), ook wel spanningszoeker(beetje foute term eigenlijk), is al te koop vanaf zo'n vijftien euro.
Als je allen spanning wilt meten is dit idd een optie waarmee je niet fout kunt gaan.
Er zijn ook alternatieven, die zelf switchen tussen ac/dc. Mijn favoriet is de Fluke T-5. Even googelen. Meet spanning, stroom en weerstand. Foolproof apparaat, maar wel (ik dacht) 180 euri.

Succes!