Hoeveel Ohm zijn deze weerstanden?

Hoeveel ohm zij deze weerstanden?
R3 t/m R10

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
R3, 4, 7, 8 = 33 K Ohm
R5, 6 = 1,5 K Ohm
R9, 10 = 1 k Ohm

Antwoorden (4)

Dit kan u afleiden aan de kleurringen die erom heen zitten.
De code heeft een ezelsbrugetje om het te onthouden (zie afbeelding 1)
Afhankelijk van het soort kunnen meerdere ringen voorkomen ( zie afbeelding 2)
Nu kan u bv R9 en R10 determineren als bruin, zwart, rood, goud.
Zijnde 1, 0, 2 = 1000 Ohm = 1 kOhm.
Goud staat voor de tolerantie zijnde 5%, zilver = 10%
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb zoeiets ook moeten doen bij techniek maar snap dr geen bal van, kan iemand gewoon zeggen hoeveel Ohm ze allemaal zijn?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de uitleg is vergeten dat de een na laatste (rood) staat voor het aantal nullen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eigenlijk is het simpel.
Ring 1 en 2 geven aan getal aan bv rood/rood = 22
Ring 3 geeft het aantal nullen aan bv rood/rood/rood = 2200
Voor uw foto.
R3,4,7 en 8 = Oranje/Oranje/Oranje = 3 3 000 = 33 kilo Ohm
R5 en 6 = Bruin/Groen/Rood = 1 5 00 = 1,5 kilo Ohm
R9 en 10 = Bruin/Zwart/Rood = 1 0 00 = 1 kilo Ohm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ Vdijken, in de afbeelding staat dat vermeld maar inderdaad voor een leek is dat niet volledig, vandaar mijn extra reactie.
Nu kan ik alleen voor de juistheid nog vermelden dat als de 3e ring rood is dat dit staat voor 10² = x 100 (of 2 nullen toevoegen), oranje voor 10³ = x 1000 (of 3 nullen toevoegen), enz.
R3 R4 R7 R8 =33 Kilo-ohm
R5 R6 = 1,8 Kilo-ohm
R9 R10 = 1 Kilo-ohm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
R5 en R6 zijn 1,5k - je hebt de 2e ring fout gezien, niet grijs maar groen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt inderdaad gelijk.
Vergissing van mijn kant
Weerstand = spanning / stroomsterkte
Als je de spanning en stroomsterkte weet dan zou je er wel achter kunnen komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
R3,R4,R7,R8 (oranje,oranje,oranje) 33k
R5,R6 (bruin,groen,rood) 1,5k
R9,R10 (bruin,zwart,rood) 1k
k=kilo-ohm