Kan een rookmelder af gaan door stoom?

Vanochtend, vlak nadat ik de douche aanzette, ging onze rookmelder, voor het eerst sinds we er drie jaar wonen, af. Schrok me kapot. Omdat ik geen andere reden kan vinden: is het mogelijk dat de rookmelder op de warme stoom van de douche af ging? De rookmelder hangt namelijk vlakbij de badkamer.

De rookmelder werkt op stroom, niet op batterijen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
24.4K

Antwoorden (3)

Ja dat kan, de standaards rookmelders (optische volgens mij) zijn daar gevoelig voor. Er worden ook rookmelders verkocht voor in o.a. de keuken. Die gaan niet af van stoom of warme lucht.

Beter gebruik je dan een hittemelder, nadeel is wel dat deze wat langzamer reageert.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dit gebeurt hier thuis ook als we de douchedeur wijd open zetten na het douchen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat is zeker mogelijk.
Als ik hier warm douchse en de deur open laat gaan ook de melders af.