Hoe heet dat apperaat dat bovenin een stroompaal hangt en de stroom omzet naar juiste voltage voor het naar de huizen gaat ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Dat apparaat heet een transformator.
Cryofiel
11 jaar geleden
Je bedoelt waarschijnlijk een isolator. Die zorgt ervoor dat er geen stroom naar de aarde lekt.
Apparaten die voor het juiste voltage zorgen staan op de grond en staan in een (transformator)huisje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn verschillende transformatoren die voor het stroomnet worden gebruikt. Veel voorkomende zijn de driefasen transformatoren die de hoge spanning van het stroomnet omzetten naar 220 volt.
Ook worden er spanningstransformatoren gebruikt, die het spanningsverlies -wat optreedt over lange afstanden- compenseren.