Hoeveel stroom verbruikt het lampje in de schakelaar van een stekkerdoos?

Er zijn stekkerdozen met een schakelaar. (veel gebruikt op bureaus of TV-kastjes om alle apparaten in één keer uit te schakelen) Mijn vraag is: Hoeveel stroom verbruikt zo'n lampje in die schakelaar?

Toegevoegd na 9 minuten:
In een vergelijkbare vraag over een stekkerdoos werden allerlei antwoorden gegeven. Hoe kom ik er achter wat voor lampje er in de schakelaar zit en wat het verbruik ervan is...?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
30.1K

Het beste antwoord

Het lampje in de schakelaar van eemn stekkerdoos is een neonlampje. Dat is een gasontladingslampje met een serieweerstand van 100 kiloOhm om de stroom op 1 mA te begrenzen. Het vermogen is dus ongeveer 2 Watt, bij een kWh prijs van € 0,15 betaal je dus minder dan 0,75 eurocent per dag als hij de hele dag aan staat.

Toegevoegd na 6 uur:
Voor de duidelijkheid: 3/4 cent per dag.

Toegevoegd na 1 week:
Dankzij de reactie van Reddie hieronder kom ik er achter dat ik een slordige rekenfout gemaakt heb: het vermogen is 0,2 W. Het verbruik is dus nog eens 10x kleiner! Voor minder dan 1/10 eurocent per dag kan het lampje al blijven branden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet nog maar eens goed rekenen wat het per dag kost?
hoeveel is 1 kWh bij jou
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het 2 W lampje verbruikt 48 Wh per dag, dat is dus 1/20 deel van 1 kWh. Bij een kWh prijs van € 0,15 kom ik op 0,05 x 0,15 = € 0,0075 oftewel 0,75 euroCENT.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan de mingever een beter antwoord geven?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben jouw mingever niet
want dat kan ik nog niet stemmen
i.v.m. mijn punten aantal
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry koosknip, jouw berekening was wel goed
ik zit me hier diep te schamen !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verontschuldiging aanvaard :-)
Reddie
11 jaar geleden
Rekenfoutje, Koos.
1mA * 220 V is 0.2W. Je zit een factor 10 te hoog.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Reddie: ik schaam mij diep, je hebt gelijk...