Hoeveel stroom verbruikt het lampje in de schakelaar van een stekkerdoos?

Er zijn stekkerdozen met een schakelaar. (veel gebruikt op bureaus of TV-kastjes om alle apparaten in één keer uit te schakelen) Mijn vraag is: Hoeveel stroom verbruikt zo'n lampje in die schakelaar?

Toegevoegd na 9 minuten:
In een vergelijkbare vraag over een stekkerdoos werden allerlei antwoorden gegeven. Hoe kom ik er achter wat voor lampje er in de schakelaar zit en wat het verbruik ervan is...?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het lampje in de schakelaar van eemn stekkerdoos is een neonlampje. Dat is een gasontladingslampje met een serieweerstand van 100 kiloOhm om de stroom op 1 mA te begrenzen. Het vermogen is dus ongeveer 2 Watt, bij een kWh prijs van € 0,15 betaal je dus minder dan 0,75 eurocent per dag als hij de hele dag aan staat. Toegevoegd na 6 uur: Voor de duidelijkheid: 3/4 cent per dag. Toegevoegd na 1 week: Dankzij de reactie van Reddie hieronder kom ik er achter dat ik een slordige rekenfout gemaakt heb: het vermogen is 0,2 W. Het verbruik is dus nog eens 10x kleiner! Voor minder dan 1/10 eurocent per dag kan het lampje al blijven branden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100