kan een kogel lager stroom geleiden, dus van de buitenste ring door geven aan de binnenste ring?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ja, dat kan.

'n Kogellager heeft per definitie metalen onderdelen ( de vattingsring, de kogeltjes en de binnenring) die allemaal met elkaar in kontakt staan.

Hoewel de kogeltjes binnen in het lager door smeervet omgeven zijn verhinderd dit geen electrische geleiding.

Het smeervet heeft een wat hogere diëlektrische weerstand maar ruim onvoldoende om een volledige isolator te zijn.

Dus stroom kan gewoon door een kogellager.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zijn er geen kogellagers met plastic onderdelen dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om te stellen dat een kogellager per definitie metalen onderdelen bevat is onjuist. Er zijn nl ook geheel kunststof kogellagers.
Maar de vrager heeft wel antwoord op zijn vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk zijn er kunststof kogellagers, maar dat snapt iedereen dat kunststof geen stroom geleid. Maar voor diegenen die het niet snappen: Zodra een van de onderdelen uit kunststoffen als plastic of nylon bestaat kan er geen geleiding plaatsvinden. Die kunststoffen zijn isolatoren voor stroom.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je begrijpt de uitdrukking "per definitie" per definitie niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja hoor Jo, per definitie begreep ik jou dus wel. Maar ik reageerde meer op Cerla die de vraagsteller per definitie wilde aanvullen door te "vragen" naar andere uitvoeringsvormen van kogellagers die "gniffel" dan niet stroomgeleidend zijn. Want dan zou ik een fout of onvolledig antwoord hebben gegeven. ;) Vandaar mijn aanvullende reactie, meer voor Cerla.