Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen het output voltage/vermogen versus de capaciteit, van een mobiele oplader?

Je ziet steeds online aanbiedingen betreffende mobiele opladers. Daarbij wordt nogal geschermd met de capaciteit van de oplader, 5600 mAh, 10000 mAh etc.
Als je in de verdere specificaties van de oplader kijkt, zie je vaak bij de output 5V/0.5A. Dit lijkt me dan weer zo weinig. Ik heb ooit begrepen dat een oplader toch wel een output vermogen van minstens 1.0A moet hebben. Hoe zit dit nu precies? Wat zegt het output vermogen nu precies (in relatie tot de capaciteit van de mobiele lader)? Moet het output vermogen een bepaald minimum hebben om de moderne apparaten zoals iphone, tablets etc. adequaat op te kunnen laden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.9K

Het beste antwoord

Meestal wordt een zogeheten druppellaad systeem gebruikt. Het voordeel hiervan is dat hij hiermee constant aan de lader mag hangen. als vuistregel wordt hiervoor 1/10C. Dit staat voor 1/10 van de capaciteit. De Capaciteit van de batterij is uitgedrukt in mAh dus als je een batterij hebt van 5600mAh mag je om hem dus druppelladen met maximaal 5600/10 = 560mA.

Nu heb je het over een mobiele telefoon lader. Deze werken (over het algemeen) met de waarden van USB. Deze werkt met een maximum van 5V, 500mA.

even wat op een rijtje:

Stroom--> wordt uitgedrukt in Ampere (A)
Spanning--> wordt uitgedrukt in Volt (V)
Vermogen--> wordt uitgedrukt in Watt (W)
Capaciteit --> wordt uitgedrukt op batterijen in ampere uur

voor deze uitdrukkingen staat vaak een:
m --> milli
u --> micro

De minimale laadstroom is dus afhankelijk van de batterij.
Maar omdat dus in moderne telefoons USB wordt gebruikt is bijna alles 5V bij 0.5A
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor je uitleg. Maar ik heb nog steeds het gevoel dat ik iets ander bedoel. Volgens mij komt dat omdat we te maken hebben met de accu/batterij van de oplader enerzijds, en de batterij van het 'doel-apparaat' (mobiele telefoon/tablet etc) anderzijds. Heb jij het in jouw antwoord nou over de accu van de oplader, of de accu van het doel-apparaat? Waar mijn vraag over gaat, is, wat de (accu van de) oplader afgeeft aan het apparaat dat opgeladen wordt. Ik heb namelijk begrepen dat sommige van deze oplaadbae apparaten (bijv tablet) meer dan 0,5A nodig hebben om goed opgeladen te worden, terwijl ik in veel aanbiedingen tegenkom dat dat de accu (van de oplader) maar 5V/0,5A kan afgeven aan het op te laden apparaat. Zou ja dat nog kunen/willen toelichten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok, eerst even wat uitleggen.
Je moet twee dingen goed gescheiden houden. 1) er is een accu, deze levert aan een apparaat, hiermee kan het apparaat aan werken (aan gaan etc). De lader levert een stroom om de accu op te laden. Deze lader wordt aangesloten op een stopcontact (220V) of in jou geval ook kan, een usb poort (5V). In deze lader zit niets meer dan een stukje elektronica die ervoor zorgt dat er de accu wordt opgeladen met een bepaalde stroom (zie mijn antwoord). In de lader zit geen accu!!! bij een lader spreek je dus ook niet over mAh maar alleen over A (Ampere).
Wat geeft dus de lader af? Die geeft een stroom aan de accu. Hoeveel deze is hangt af van de lader. Voor apparaten die met een usb worden opgeladen is het 5V (usb spanning) bij 0.5A (maximale stroom die usb van een pc kan geven). Hiermee kun je hem dus al laden. Met een hogere stroom (1A) zou ook kunnen, alleen ben je dan aan het snelladen. Hij mag er dus ook niet de hele tijd aan de lader hangen, anders gaat de accu kapot. ik hoop dat het duidelijk is, ander hoor ik het wel:)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok, dat snap, dank je.
Maar in mijn oorspronkelijke vraag, bedoel ik een mobiele oplader, die zelf eerst moet worden opgeladen, om daarna pas de accu van het mobieltje op kan laden. En dan hebben we toch 2 accu's?, de accu van de mobiele oplader, en de accu van het op te laden apparaat.
En het gaat mij om de accu van de mobiele oplader.
In advertenties zie je (zie mijn oorspronkelijke vraagstelling) vaak iets staan als; capaciteit van de accu (van de mobiele oplader) is "5600mAh, output is 5V/0,5A".
En mijn vraag is dan: is die 0,5A die de mobiele oplader aan mjn, bijvoorbeeld tablet, levert, voldoende om die adequaat op te laden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het antwoord is JA. Hij laad jouw apparaat gewoon op. Alleen is het geen snel lader maar een druppellader (net als de lader die je in het stopcontact doet. Hij geeft dus maximaal 0.5A aan je accu. Dit is meer dan voldoende voor dergelijke apparaten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok, thanx!

Andere antwoorden (1)

Je haalt een aantal dingen door elkaar. Een oplader heeft geen waarden die je in mAh uitdrukt. Dat zijn (milli) Amepere-uren en die horen bij accu's. Accu's mogen (helaas) alleen met relatief kleine stroompjes worden opgeladen. Helaas, want dan duurt het nogal lang. Als er grotere laadstromen zouden worden toegepast blaas je je accu op. Vandaar dat een stroom van een half ampere vaak meer dan genoeg is.
escape
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi! Maar in advertenties wordt het precies zo aangegeven zoals ik in mijn beschrijving heb gezet. Ik snap je antwoord niet goed. Ik snap wel dat de mAh aanduidingen bij de accu van de mobiele oplader horen. Maar als de mobiele oplader (met die accu van, zeg, 5600mAh erin) een output levert van 5V/0.5A is dat dan niet wat weinig? Ik heb wel eens ergens gelezen dat je beter een oplader kan hebben die 5V/ (minimaal) 1A kan leveren? Zou je het nog wat meer in jip- en janneke taal kunnen uitleggen?