Hebben mensen moeite met de bediening te leren van nieuwe electrische apparaten?

Of ben ik de enige sufferd? Vanaf mei een computer, maar van misschien wel 90% weet ik niet hoe het moet, en als ik wat uit een boek haal hoe het moet ben ik het na een paar dagen weer vergeten.
Van de zomer een decttelefoon aangeschaft, maar ik weet niet hoe ik nummers op moet slaan en hoe ik nummers kan herhalen (gebruiksaanwijzing natuurlijk kwijt geraakt toen ik mijn huiskamer omruimde; ben nogal een chaotisch persoon). De nummers die ik wil bellen moet ik dus telkens intoetsen.
Weet niet hoe ik de klok van de video moet programmeren sinds Ziggo alle televisiezenders weer eens veranderde (ik geloof al bijna 2 jaar geleden; dus die klok geeft geen tijd aan). Gelukkig hoef ik al sinds lange tijd nooit meer wat op te nemen, want goede programma's die ik wil bewaren zijn er niet meer.
En ga zo maar door. Van veel van m'n electrische apparaten weet ik maar een klein beetje af. Ze doen het wel, maar wat je er eigenlijk allemaal mee kan ontgaat me ten ene male. Ben volkomen a-technisch.

Herkent iemand dit en wat doe ik eraan?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Hier heeft *iedereen* last van. Iedereen wil apparaten met mogelijkheden. Veel mogelijkheden. Als er veel mogelijkheden zijn, dan moeten er veel keuzes worden gemaakt. Dat betekent dat je veelal op een onleesbaar klein menu met onvindbare knopjes keuzes moet gaan maken, waarvan je niet eens begrijpt wat ze betekenen. Zo een apparaat noemen we dan niet 'gebruikersvriendelijk'. Er zijn wel gebruiksvriendelijke apparaten. Een stofzuiger kan meestal alleen aan en uit. Dat is te begrijpen. Ik denk dat we moeten wachten totdat we met onze hersenen telepatisch aan een apparaat kunnen uitleggen wat ie moet doen, totdat dit probleem is opgelost.

Nee hoor, hier zit ook zo'n sufferd. maar ik heb het volgend erop bedacht, Zoon 1 doet de computer zaken. Zoon 2 doet de telefoon en alle mogelijke apparaten. Schoonzoon doet datgene wat overblijft. Ziedaar, en ik ben gelukkig.

Nee hoor, ik herken me hier (gelukkig) niet in. Ik kan goed overweg met allerhande apparaten. Als ik het niet intuïtief aan de praat krijg dan lees ik de gebruiksaanwijzing goed door en volg de instructies stap voor stap. Meestal gaat het dan gewoon goed, en weet ik het dan voor altijd. Lijkt me wel onhandig, om allerlei apparaten in huis te hebben die je nauwelijks of niet kan bedienen. Koffie zetten 's morgens gaat wel?

Je hoeft geen sufferd te zijn, om dit soort problemen niet het hoofd te kunnen bieden. Als je interesses niet zo bij dat technische gebeuren liggen, zal je er moeite mee hebben en dan is het wel raadzaam om de gebruikershandleidingen goed te bewaren. Mocht je die onverhoop toch kwijt zijn, dan kan je ze vaak nog ergens downloaden (of de leverancier van je apparatuur kan ze bestellen). Voor wat betreft je computer, die zal je nooit helemaal leren kennen als je er niet voor gestudeerd hebt. Ik kan voor mijzelf zeggen, dat ik datgene wat ik met mijn computer wil doen, redelijk onder de knie heb, maar ik weet ook dat mij computer veeeeeel meer mogelijkheden te bieden heeft, dan dat ik gebruik.

Om bv een tv te instaleren heb je bijna al een cursus nodig. als je jong bent dan groei je mee met de techniek van tegenwoordig. maar als je op oudere leeftijd die techniek voor de kiezen krijgt dan is er bijna geen beginnen aan. .en dan heb je tegenwoordig van die mobieltjes er zitten zoveel mogelijkheden op dat je bij wijze van spreken ook nog moet vragen of je er ook nog mee kunt bellen. Toegevoegd na 2 minuten: ps laten wij de handen schudden : ik denk dat ik nog veel kan leren van jou.

Hier zit er net zo iemand, ik ben ook niet op de hoogte van al die technische termen/afkortingen. Als ik moet leren hoe de senseo bijv.werkt, ga ik stap voor stap, volgens het boekje aan de slag. Dit lukt meteen. Kortom, apparaten met weinig knopjes lukt nog wel. We kochten laatst zo`n geavanceerde dvd.recorder. Wat een toestand! Mijn ouderwetse Videorecorder kon ik lezen en schrijven, maar dit! Mijn man gaat altijd aan de slag door uit te proberen, ik moet het stap-voor-stap met het boekje en kom er op gegeven moment niet uit. Ik snap niet dat mannen dit eerder door hebben. Maar ja, we kunnen niet alles en er zijn vrouwen die wel goed in exacte vakken en techniek zijn. Ik heb een eigen laptop,ik weet er de helft niet van en ontdek vaak ineens iets en dan heel enthousiast tegen mijn man;" Wist je dat...", wist hij allang natuurlijk. Toch moet ik hem nog vaak vragen:"Hoe ging dat ook alweer"? Maar aldoende leert men en ja, je bent echt niet de enige! Toegevoegd na 7 minuten: Trouwens voor de handleiding van je telefoon, die kan je vaak lezen op de site van je toestel. Van bijv. Nokia google je;" nokia mobiel", en je krijgt o.a. de handleiding van dat model wat je hebt. Dit zal ook wel voor andere merken gelden.

Er bestaan werkelijk japanse observatievideo's van gebruikers die een hifi installeerden : de percentages van degenen die de handleiding volledig gebruikte lag onder de 15 %. Idem voor de "jack" van een wagen, voor gsm's en voor de meeste technische zaken. Dat is reden 1 en reden twee is dat de handleiding zo erbarmelijk in bijna onleesbaar nederlands opgesteld worden door één of ander goedkoop vertaalbureau dat zich helemaal niet bekommert over de koper zoals jij en ik en zovele anderen met twee linkse handen.

Als ik het paar keer heeft gedaan. Dan zit dat wel in mijn hoofd. Maar soms kan wel dat ik het eventjes weer vergeet hoe het ook alweer moet. Dan kijk ik weeer even in het boekje...

lezen lezen lezen. maar de meeste mensen gebruiken de gebruiksaanwijzing om in de prullebak te kopen.

Een goed ontworpen apparaat is voor iedereen simpel en intuïtief te bedienen, ook zonder handleiding. Maar dat is niet wat den consument koopt. Die koopt het apparaat met de meeste mogelijkheden tegen de laagste prijs. Hoe goedkoper het is hoe minder geld er besteed is aan het eenvoudig maken van de bediening. Simpele oplossingen zijn namelijk echt supermoeilijk om te bedenken. Bovendien: hoe meer mogelijkheden het apparaat heeft, hoe moeilijker het is om te bedienen. We kunnen dus kiezen tussen een goedkoop ding dat van alles kan en nauwelijks te bedienen is of een duur ding dat minder kan maar wel te bedienen is. In de praktijk kiezen de meeste mensen voor goedkoop. En dat is dan ook wat de meeste producenten maken en waar de winkels mee vol staan. Thuis aangekomen met je nieuwe aanwinst kom je er pas achter dat het ding onbegrijpelijk is. Een oplossing kan zijn alleen apparaten te kopen waar je wel iets aan hebt: eenvoudig in gebruikt, geen toeters en bellen, ietwat aan de dure kant. (De oplossing voor wel-technici is "als je alles wilt kunnen, moet je alles leren.")

Alle door jouw genoemde voorbeelden zijn voorbeelden van desinteresse. Als je je er (meer) voor zou interesseren, zou je 't wel onthouden. Voor jouw geldt in dezen dat alleen 't resultaat je interesseert; en niet hoe je daar gekomen bent. Dit klinkt misschien een klein beetje onaardig, maar zo is 't zeker niet bedoeld. Je moet helemaal zelf weten of zulke zaken zo interessant zijn. Er zijn ook veel zaken waar ik weinig van af weet, en waar anderen wel veel van af weten. Da's ook een kwestie van te weinig interesse (tonen) vergeleken met interesse (tonen) voor andere zaken. Dan heb je natuurlijk ook nog wel biologische/genetische verschillen, maar die laat ik even buiten beschouwing (wellicht onterecht).

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100