Hoe stel ik mijn lampen met dmx in? Zie uitleg voor details!

Ik heb;
Vier showtec led parren 56
2 BAX ita02 lasers
1 showtec scanmaster 8/2
Genoeg goede kabels.

Hoe moet ik nu de dipswitches zetten? Heb van alles geprobeerd. Maar begrijp er niks van. Snap ook eigenlijk niet hoe dmx precies werkt....

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.1K

Het beste antwoord

Uitgebreide uitleg:

* Eigenschappen materiaal:
- De showtec LED par56 (ik gok die van bron 1) hebben elk 6 kanalen nodig
- De BAX ita02 lasers (bron 2) hebben elk 5 kanalen nodig
- De Showtec scanmaster 8/2 (bron 3) kan 12 lampen die elk maximaal 16 kanalen gebruiken aansturen.

* Basisprincipe DMX protocol:
DMX is in beginsel ontworpen om dimmers mee aan te sturen. Elk kanaal in een dimmer kan worden aangestuurd door 1 DMX kanaal. Per link (uitgang op je lichttafel) heb je 512 kanalen.
Bij lampen met meerdere functies wordt voor elke functie vaak een apart DMX kanaal gebruikt. Bij een LEDpar is het vaak zo dan je 3 kanalen hebt voor de intensiteit per kleur Rood/Groen/Blauw, 1 voor de hoofd (master) intensiteit/dimmer en dan hebben ze vaak 1 of 2 kanalen voor strobe effecten en programma's of macro's.

* Hoe ga je nu te werk bij de bovenstaande combinatie:
Je lichttafel is onderverdeeld in 12 aparte groepen van 16 kanalen. Links zitten 12 knoppen waarmee je 1 of meerdere lampen kan selecteren. Elke groep gebruikt 12 kanalen, groep 2 begint dus vanaf DMX kanaal 17.
- Zet 1 LEDpar eens op DMX kanaal 1 door op de dipswitch alleen de 1e dipswitch op 'on' te zetten en verbind deze met een XLR kabel met de lichttafel.
- Druk dan op de lichttafel op de knop 'fixture 1' en beweeg de schuiven 1 t/m 4 naar boven. Als het goed is heb je er nu licht uit komen. Als het lang duurt/langzaam gaat zet dan de 'fade time' schuif naar de kleinste waarde om direct effect te hebben.
- De volgende LED par kan je instellen op kanaal 17 (dipswitch 1 en 5 op 'on') en met een XLR kabel aansluiten op de DMX out (uitgang) van de eerste LED par, die kan je dan bedienen door 'fixture' knop 2 op de lichtsturing te selecteren.
- Je kan dus elke par apart op de sturing selecteren, maar ze ook tegelijk selecteren en bedienen.
Voor de lasers geld eigenlijk hetzelfde, net als elk ander DMX gestuurd apparaat! Als je de schuiven veranderd zal een lamp die niet geselecteerd met een fixture knop niet veranderen van kleur of intensiteit. Pas als deze weer geselecteerd wordt reageert die weer op de schuiven.

Je kan eventueel meer dan 16 LED parren aansturen met deze sturing. Kijk maar eens wat er gebeurd als je de 2e LEDpar op kanaal 9 instelt (dipswitch 1 en 4 'on') en de page shift indrukt op de lichttafel.

Voor het programmeren van de lichtsturing verwijs ik je door naar de gebruiksaanwijzing, dat helemaal uitleggen past niet in de 2500 tekens die ik in dit tekstvak kan tikken! ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dmx met dipswitches werkt binair dip 1 1 dip 2 2 dip 3 4 dip 4 8 dip 5 16 dip 6 32 dip 7 64 dip 8 128 dip 9 256 dan moet je je lampen enzo een startadres geven rekening houdend met het aantal kanalen die hij nodig heeft en zo moet je ze ook instellen op de lichttafel
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je reactie! Hoe moet ik deze dan instellen op de lichttafel? Zitten geen dipswitches op.....
DMX is een systeem waarmee je tot 512 kanalen kunt regelen. Elke lamp heeft een bepaald aantal kanalen nodig, een RGB par gebruikt bijvoorbeeld 3 kanalen, voor elke kleur een. Je moet dus voor elke aparte lamp eigen kanalen kiezen zodat ze apart aan te sturen zijn. Op elke lamp kun je met dip-switches het startadres instellen, als je de volgende lamp instelt moet je dus een adres kiezen dat hoger is dan de gebruikte kanalen van de voorgaande lamp. Een scan gebruikt veel adressen omdat alle verschillende bewegingen en kleuren en dimming apart gestuurd moeten kunnen worden.
Als je alle lampen en scans geadresseerd hebt dan kun je op je lichttafel een patchlijst aanmaken, je kent daarmee voor elke schuif een van de startadressen van een lamp toe.
Hierdoor zal elke schuif alleen de bedoelde lamp bedienen.
In een lichttafel staat meestal standaard een een-op-een patchlijst: schuif 1 stuurt adres 1 aan, schuif 2 adres 2, enz. Om meerdere lampen en scans met diverse startadressen aan te kunnen sturen MOET je dus de patch instellen op de door jou gekozen startadressen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Voor het programmeren van alle lampen en de lichtstuurtafel zul je dus de gebruiksaanwijzingen moeten lezen, elke lamp, scan, of ander DMX-apparaat werkt weer anders, alleen het systeem is standaard. Succes!