Wie weet dit? Ledlampjes (230 V) die 50% zwakker blijven branden terwijl ze uit zouden moeten zijn volgens de dimmerschakelaar... Hoe kan dit??

Ik heb een hanglamp boven de tafel met 2 kelken met ingebouwde dimmer. Hierin horen gewone gloeilampjes van ca. 40 Watt. Daarmee werkt de dimmer met uit- schakelaar perfect.

Nou heb ik de gloeilampjes vervangen door die nieuwe led lampjes van 1,2 Watt. De dimfunctie werkt dan niet meer (ledlampjes hebben geen ohmse weerstand) maar met de dimmer in de hoogste stand geeft dat geen probleem, de lampjes branden normaal en de dimmer wordt niet heet.

Alleen, als ik de dimmer naar de stand UIT zet
(de schakelaar klikt dan) dan blijven de ledlampjes branden, maar de helft zwakker. Je zou zeggen uit is uit, de stroomkring is toch onderbroken door de dimmerschakelaar?

Met de gewone gloeilampjes werkt de schakelaar wel, de lampen gaan uit in de uitstand van de dimmerschakelaar.

Wie weet dit te verklaren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.6K
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik heb een hanglamp boven de tafel met 6 led lampjes.
En boven de andere tafel een plafond ventilator. Als ik de vent aan zet, gaan de ledlampjes zwak branden. :-S doe ik de vent uit, gaan de lampjes ook uit. Ze zitten samen op zo'n serieschakelaar...snap er helemaal niks van :-S
HeerVoldemort
11 jaar geleden
ik heb goedkope ledlampjes van de Ikea, waren €1,- per stuk. Nu niet meer te koop.

Het beste antwoord

wellicht het volgende

DE LED LAMPEN BLIJVEN NAGLOEIEN. HOE KAN DAT?

Dit is een typisch geval van lekstroom. Wikipedia zegt daar het volgende over: ‘Elk isolatiemateriaal onder spanning laat wel iets van elektrische stroom door, hoe gering ook: dat is de lekstroom’.

Dit ligt vaak aan de bekabeling of aan het armatuur. Bepaalde LED lampen zijn zo energiezuinig dat de lekstroom genoeg vermogen biedt om een heel klein beetje licht te geven. Dit komt vooral voor bij LED lampen met veel kleine LEDjes en minder bij PowerLED lampen. Het kan verder weinig kwaad en beïnvloed de levensduur van de lamp nauwelijks.

Tip: Neem een dubbelpolige schakelaar. Dan is dit effect verleden tijd.

http://www.ledgloeilamp.nl/index.php?parent_id=2&option=com_easyfaq&Itemid=38
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je speurwerk Menno. Die site geeft wel wat meer inzicht. Het lijkt idd op lekstroom maar deze is zelfs niet meetbaar met een spanningszoeker. De fitting is vlgs de spanningzoeker spanningloos. Als ik de wandschakelaar van de lamp uitzet (ook enkelpolig) dan is het effect weg en de lampen uit. Het blijkt uit die site dat bepaalde ledlampen zelfs op de ruststroom van een telefoonaansluiting al gaan branden. Kennelijk heb ik zulke gevoelige ledlampjes. (goedkoop bij de Action gekocht)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
even kort Ledlampen zijn niet de lampen zoals iedereen denkt dat ze zijn lampen die minder verbruiken , LED lampen zijn in werkelijkheid diodes , hiervoor heb je een speciale LED dimmer nodig , deze heeft een extra eigenschap , hij schakelt gewoon volledig de stroom uit op nulstand , er zijn nog andere extra eigenschappen aan die dimmers maar ik denk te technisch om hier neer te pennen.En inderdaad LED lampen die je wenst te dimmen zijn ook weerom lampen met extra eigenschappen en daarom ook zeer duur in aankoop

Andere antwoorden (2)

Led en gewone dimmers is geen succes dan krijg je dit soort kwaaltjes of je moet een led dimmer hebben of hele dure led lampjes die in een conventionele dimmer kunnen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarschijnlijk zit er over uw dimmer een condensator welke een te grote lekstroom veroorzaakt.
Afknippen of losschroeven.
Dat van die isolatie die lekstroom heeft kan u best vergeten !
Op 230 Volt is die nihil.

Toegevoegd na 1 dag:
Jullie slaan de bal hier serieus mis !
1) een condensator van enkele µF is voor gelijkspanning en kan niet eens in een inbouwdoosje van de schakelaar.
We spreken hier normaal over 100 nF en soms met een weerstand van 100 Ohm in serie !
2) die is speciaal voor sterk inductieve belastingen, zoals TL-armaturen, en dan nog vooral voor thyristor of triac gestuurde dimmers.

Een mogelijkheid is dat er ZWERFSTROOM (en geen lekstroom door de isolatie) ontstaat als men de nulleider ipv de fase onderbreekt.

Kan men dit fenomeen ook zien bij TL-armaturen die blijven "nabranden" met de schakelaar op uit.

De fase (bruin) ipv de nulleider (blauw) onderbreken en het probleem is opgelost.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zal best 'n (onstorings-) condensator in de dimmer zitten maar de capaciteit van die dingen zijn zo klein (enkele microfarads) dat dat geen oorzaak kan zijn. Eventuele stroom vanuit zo'n condensator na uitschakeling kan de lamp onmogelijk onbeperkt laten branden. Maar toch bedankt voor het meedenken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die condensator zit er niet voor niets.
Grote kans dat weghalen de levensduur van je dimmer, of van je lampen, verminderd.
Of je buren hebben ineens geen digitenne ontvangst meer als jij je lamp op 53% instelt.