Wat is het nut van een aardlekschakelaar zonder geaarde WCD?

Ik woon in een redelijk oud huis van 1935. 90% van alle wandcontactdozen zijn niet geaard. Dwz slechts 2 draden (bruin en blauw) die aan de wandcontactdoos zijn verbonden.
Maar ik heb wel een aardlekschakelaar in mijn groepenkast.
Wat voor nut heeft deze aardlekschakelaar indien de wandcontactdozen toch niet geaard zijn? Of biedt de aardlekschakelaar alleen al voldoende bescherming bij evt. kortsluiting, overbelasting, bliksem, etc.
M.a.w. biedt alleen een aardlekschakelaar of in combinatie met geaarde stopcontacten voldoende en veilige bescherming?

Roel

11 jaar geleden
14.7K

Antwoorden (3)

Een aarding aan je WCD is niet nodig om een aardlek te laten functioneren.
Als je een stroomdraad aanraakt kan er stroom door jou naar de aarde lopen en die doet de aardlek uitschakelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een aardlekschakelaar werkt onafhankelijk van de type stopcontact. jij bent dus volledig beschermd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een aarding aan een toestel zal beletten dat de stroom door jouw lichaam stroomt en de aardlekschakelaar onmiddellijk uitschakelen.
Door een fout aan het toestel zonder aarding zal die stroom door jouw lichaam stromen en zo de aardlekschakelaar activeren maar u zal het wel overleven omdat die schakelaar de stroom maximaal 30 mA of 300 mA zal zijn.
U zal nu wel een schok krijgen.
Tegen kortsluiting bent u beveiligd door de zekeringen.
Bij bliksem kan die uitgaan als er zwerfstromen zijn door een inslag in uw buurt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
300mA is al heel veel voor een mensenlichaam.
Een aardlekschakelaar gaat uit bij 20mA.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
300 mA is normaal voor de gehele installatie en de 30 mA voor de vochtige ruimtes. Als die niet te onderscheiden zijn is een 30 mA voor de ganse installatie aangewezen.
20 mA ? nog nooit gezien.