Ik zoek een geschikt zonnepaneel om een 12V batterij op te laden, weet iemand een betaalbare oplossing?

Het idee is dat ik met een zonnepaneel energie opwek, deze energie opsla in een 12V batterij en die energie omvorm naar 230V.
Ik heb al een batterij: 12V 7AH 20H
als paneel dacht ik aan zoiets: http://www.elektronicagoedkoop.nl/Zonnecellen-met-12vdc-uitgang/9392-sol6n-5410329318611.html
En als omvormer: http://www.elektronicagoedkoop.nl/Inverters-met-gemodificeerde-sinusgolf---soft--en-auto-restart---75w/8377-psic75s-5410329388829.html
Weet iemand betere panelen en kan ik het paneel rechtstreeks aansluiten op de batterij of heb ik nog een spanningsregelaar nodig? (http://www.elektronicagoedkoop.nl/Laadregelaar/9390-sol4ucn2.html)

+ weet iemand ook hoelang het met dit paneel zou duren om de batterij op te laden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bedoelt neem ik aan een accu ipv batterij?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.elektronicagoedkoop.nl/Inverters-met-gemodificeerde-sinusgolf-soft-en-auto-restar-75w/8377-psic75s-5410329388829.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Joh, ik weet niet hoe groot die batterij is, maar als je dat ook nog wil omvormen naar 220 Volt, dan hou je niks over!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij levert de accu 0.4AH op 230V kan dit?
Mijn berekening: 230/12= 19 7/19=0.4A
Op de accu staat 20HR dus kan de batterij dan 8A gedurende 1uur leveren op 230V?

Het beste antwoord

U heeft zeker een laadregelaar nodig maar wat u hier voorstelt is fel overbemeten volgens de beschikbare batterij.

Als u 0,7 Ampère belast op 12 V gaat uw batterij maar 10 uur kunnen leveren. (zie mijn antwoord bij uw vorige vraag).

Als u een omvormer gebruikt kan u maar een vermogen benutten van 7Ah/19 = 0,36 Watt op 230 Volt.
Dit is dan nog zonder rekening te houden met verliezen en cos-phi, dus puur theoretisch.

Al bij al dus niet zo een zeer praktische toepassing.
Trouwens waarvoor heeft u dit nodig, misschien zijn er betere oplossingen te bedenken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Proficiat, een wat verwarrende opgave, maar je verstrekt perfect alle gegevens om te antwoorden:

1. Je gebruikt twee soorten voltages door elkaar, wat betekent dat je volgens mij in je hoofd bezig bent met je eigen stroomvoorziening net zoals ik, toen ik door een zware vechtscheiding en een beslagneming plots gedwongen werd op een stroomgroep met accu’s over te schakelen. En zelfs al ben ik leerkracht elektriciteit, de praktijk verschilt dikwijls van de theorie, maar werk ik zelf ook met 2 batterijen thuis van 190 Ah. Volt X Ampère = voltampère = Watt en dus moet je al je problemen herleiden naar Watt.

2. Je batterij is 12 volt en levert één uur 7 ampère = 84 Watt. Die 20HR staat wellicht voor het maximale piekvermogen dat de batterij ‘verdraagt’ of dan 240 Watt of is een merkproductiereferentie. Je kunt die batterij dus enkel gebruiken voor een portable of LED-lichten, maar een TL-licht krijg je er ook bekwaam mee in gang. Heb je een net-pc (zoals Medion van de Aldi van 250 EUR), dan zit je zeer goed, en plaats er dan een SSD (SATA 3) in met TRIM-ondersteuning en je hebt het perfecte systeem voor bijv. in de auto of ‘s nachts door te surfen…

3. Je vermeldt een zonnepaneel van 5 watt, en als we 10% als vuistregel nemen voor het laadvermogen van elektrolytische zuuraccu’s van 7 Ah is dat 0,7 à 1 Ampère = tot zo’n 8,4 tot 12 Watt, of dus TWEE zonnepanelen. Let wel: in parallel, want je voltagem moet 12 volt blijven (stijgt lichtjes bij het laden, maar daar moet je je in de praktijk niets van aantrekken).

4. Dan kun je zoals ik ook de batterijen in parallel plaatsen om dubbel ‘vermogen’ te krijgen: plus aan plus en min aan min, zodat voltage ook blijft. Dan mag je 4 zonnepanelen kopen.

5. Tot slot, loodaccu’s zijn beperkt. Als je één van je batterij (= reeks) batterijen vervangt, vervang ze dan beter allemaal. Je zonnepanelen gaan langer mee, je omvormer ook niet zo heel lang, tenzij de duurdere.

Nu kun je http://nl.wikipedia.org/wiki/Loodaccu lezen en begrijpen. Op de voltages hoef je niet te letten, met Watt rekent het begrijpelijker.

Conclusie: zonne-energie is nog steeds niet echt rendabel… Subsidies verkleuren dit verhaal.

Vanwege een groene jongen die een van de eersten in België met zonnepanelen tot inkeer kwam: http://www.bellegoed.be en zelf al drie jaren met batterijen en een stroomgroep werkt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HR betekent in de VS: Hour Rate (dus indicatie hoeveel uur je die best belast). Japanese (zeer goede) batterijmerken hebben bij het initieel namaken echter soms de term verward het startvermogen dat ze soms leveren voor startbatterijen in moto's (berekening 10 seconden lang bij volle batterij). Maar dan is dit een waarde die meestal een vijftigvoud is en hier 70 Ampère of liefst 840 Watt zou zijn). Een antwoord op je andere vraag: de meeste batterijen van deze types mag je niet meer ontladen dan 30% omdat hun levensduur dan enorm beknot wordt (wie met een moto rijdt of de autolichten een paar maal liet aan liggen en meermaals met een platte batterij zat, kent dit zeker uit ervaring), kun je tot 70% 'snelladen' in zo'n drie à zes uren, het laatste gedeelte duurt echter ook al snel even lang om tot nagenoeg 100% te komen. Een zeer mooi werkje maakte Brecht Debergh ooit eens en zette het online op http://users.skynet.be/brecht_debergh/_private/deautoaccu.PDF voor ons allen. +JMVB
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor deze uitleg! :-) Dus bij wijze van experiment zou ik dit paneel met deze batterij kunnen gebruiken. Alleen blijft nog over de spanningsregelaar want op de foto van het paneel staat hij rechtstreeks aangesloten op de batterij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef gewoon door bij aankoop dat ze dienen om een batterij op te laden. Dan geef je HEN het werk. Daarbij kun je zeggen dat de uitgang 12 volt moet zijn, en om precies te zijn bij het geven bij piekvermogen mag dat maximaal 13,8 volt mag zijn (vanaf 14,4 volt begint de gevaarlijke verdamping in de accu). Een laadregelaar is iets dat 'voelt' dat het geen wattage meer kan afgeven (0,003 ampère, dacht ik, maar dat moet ik opzoeken) maar concreet betekent het eigenlijk gewoon als je batterij zelfstandig 12,6 volt afgeeft, dat hij geen laadstroom meer aanvaardt omdat hij 'vol met ionen' zit (ionen = elektronen in vloeistof). Let op: oude batterijen halen ook geen 12,6 volt mee en kunnen zo 'blijven doorladen' zonder dat ze meer halen. Meestal is er dan al een cel kapot, maar soms kun je dan nog met de moto rijden ermee (op vijf cellen, een oude getrouwe BMW K75RT doet dat probleemloos). Succes, en wees toch voorzichtig met 220 volt of als je een trouwring draagt bij een zo'n batterij (kan brandwonden geven langs daar, maar dat is toch ook zeldzaam, dus niet overdrijven qua angst). Een grapje zegt dat als je met je tong lekt aan de batterij 'je ogen als lampjes gaan branden'. Toch niet doen... +JMVB