Hardware: de fysieke apparaten, zoals toetsenbord, monitor, processor, harde schijf, etc.

Software: de programma's, bestanden, besturingssysteem, etc.
bamibal
11 jaar geleden
hardware betekent letterlijk: ijzerwaar
software betekent letterlijk: programmatuur
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hardware is alles wat je fysiek kunt aanraken; het apparaat zelf en de onderdelen.
Software is programmacode of tekst (of plaatjes of muziek) wat iemand gemaakt heeft en dat kan in het geheugen staan of op de harddisk, of op een cd of dvd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Software is een ander soort data dan een afbeelding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een afbeelding is ook software. Ik denk dat je alleen computer/systeem software en application/programma software bedoeld (code), maar ook daar zit vaak visuele data in. Afbeeldingen van letters bijvoorbeeld. Een scherpe grens is niet te trekken. Pure video, audio of plaatjes wordt doorgaans gewoon data genoemd, omdat het weinig of geen programmacode bevat, maar het is nog steeds software.
Zelfs films op videobanden (analoog) wordt soms software genoemd, om onderscheid te maken tussen het beeldmateriaal op de drager (te kopieren) en de drager zelf (de videoband, tastbaar en dus harde waar.)
bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Software , eerste alinea
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een afbeelding is geen software. Datacompressie maakt dat de data meer op instructies gaat lijken, maar het verwerkt niet input tot output, maar heeft alleen als doel de data op een slimme manier te beschrijven. Het heeft software nodig om weergegeven te worden zoals een media player die met bepaalde codecs kan omgaan, maar is zelf geen software.
Zeker ongecomprimeerde data is absoluut geen software.
Er is een grijs gebied, dat geef ik toe, maar afbeeldingen liggen daar mijns inziens niet in.
Films op videobanden is geen software, dat is analoge data.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een afbeelding is dus wel software, heb je de bronvermelding wel gelezen? Datacompressie maakt helemaal niks uit, het blijft een afbeelding, ongeacht de grootte. Zowel de codecs als het programma als de data van de afbeelding zijn software. Wat jij bedoeld is programmasoftware, een bepaald soort data (programmacode) die vaak kortweg software genoemd wordt. Dat betekend niet dat andere data geen software is.
Films op videobanden kun je volgens de ruime definitie dus zeker ook software noemen, in tegenstelling tot de band zelf. Het gaat om de softe, onaanraakbare inhoud. Of de data programmacode is of niet, of zelfs digitaal of analoog, maakt in dit opzicht niks uit.
De oorspronkelijke vraag was trouwens het verschil tussen hardware en software, niet of de ene soort data wel software genoemd wordt en de andere soort niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uit het woordenboek: Software
1. The programs used to direct the operation of a computer, as well as documentation giving instructions on how to use them. Compare hardware.
2. Anything that is not hardware but is used with hardware, especially audiovisual materials, as film, tapes, records, etc.: a studio fully equipped but lacking software.
Ik neem dat je het hebt over een computer.

Hardware in een computer bestaat uit elektronische digitale schakelingen die informatie verwerken.
Software is data met als doel de hardware te vertellen wat deze moet doen(bereken dit, zet dat op het scherm etc.).
Hardware is dus fysiek en software immaterieel.

Je kunt hardware gebruiken zonder software, maar dan is het minder flexibel. Je moet dan namelijk de hardware veranderen om een andere functionaliteit te krijgen(zo ging dat heel vroeger).
De hardware van een pc is tegenwoordig zo gemaakt dat het informatie op een generieke manier verwerkt. Het kan dus alleen vrij eenvoudige bewerkingen doen zoals optellen, aftrekken en data uit het geheugen halen etc. Die hardware is dus ontworpen om gebruikt te worden door software.

Je kunt software niet gebruiken zonder hardware, maar je kunt software wel in een hogere programmeertaal schrijven zodat het op een abstractere manier beschrijft wat de hardware moet doen. Dan is het makkelijker de software te porten naar andere hardware en hangt het dus niet meer af van één specifiek type hardware.
Een andere mogelijkheid is om een bepaald type hardware te emuleren. Dan doet een computer een andere computer na zodat deze toch een programma dat bedoeld is voor een ander type computer kan draaien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hardware zijn de onderdelen van je computer die je echt aan kan raken en software zijn dingen die je kunt downloaden, soort van programma's