Kun je gewone wegwerpbatterijen opladen?

Als je deze vraag op Google stelt krijg je tegenstrijdige antwoorden. Daarom vraag je het maar hier omdat je vermouth dat het betrouwbaar is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
15.2K
Ritsuka
11 jaar geleden
Heb ik eens per ongeluk gedaan en ze gingen lekken :(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het kan alleen in een speciale lader

Het beste antwoord

Ik ga er lekker tussen in zitten. Ja en Nee,
citaat:
"Veel batterijen zijn in principe wel oplaadbaar, maar in de praktijk niet. Dat komt bijvoorbeeld omdat de reagentia niet op hun plaats blijven. Als bijvoorbeeld een metalen kokertje onderdeel van de reactie is en daardoor omgezet wordt in ionen, is dat een probleem. Zou je de reactie omkeren (opladen) dan ontstaat wel weer het vaste metaal, maar niet in de vorm van een kokertje.

Bij alkalinebatterijen is de anode meestal opgebouwd uit poedervormig zink, dat door ontladen als zinkhydroxide in oplossing komt. Als je dat proces omkeert ontstaat geen zinkpoeder, maar een klont. De oppervlakte daarvan is kleiner, en daardoor nemen de prestaties navenant af.

Grappig effect is dat vooral half-lege alkalinebatterijen nog wel bij te laden zijn, omdat feitelijk de korreltjes nog bestaan maar wat kleiner zijn geworden. Bij opladen groeit het materiaal dan een beetje terug in de oorspronkelijke vorm. "

en in 1995 heeft elektor er nog een stuk over geschreven (bron 2).

Vroeger deed ik het zelf ook wel 1 of 2 keer met een gewone batterij, was wel goed oppassen vanwege de warmte ontwikkeling (het kan gevaarlijk zijn).

Echter kun je jezelf ook afvragen waarom dan meteen oplaadbare (zwaardere 2Ah) batterijen kopen??????
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
escape
11 jaar geleden
Aha. Prettig, een antwoord van iemand die de materie goed kent. +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is altijd zo prettig van GV er is er altijd wel 1 die wat meer weet! Top!

Andere antwoorden (5)

Nee en dat zou ik ook niet proberen.
De gewone wegwerpbatterijen die hebben 1,5 volt en de oplaadbare hebben 1.3 volt, je oplader zal dus kapot gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zijn niet voor niets wegwerp batterijen. Laadt je ze wel op dan gaan ze in het gunstigste geval lekken en vernielen ze je apparaat. In het ongunstigste geval ontploffen ze. De waarschuwing staat ook op de batterij zelf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee dit kan niet omdat anders je batterijen kunnen ontploffen of gaan leggen. En die troep die er dan uitkomt is giftig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met leggen heb ik geen probleem, kippen doen dat ok.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ehh lekken.
Ja maar alleen met een speciale oplader:

Geloof het of niet, maar gewone (alkalide) batterijen zijn nu -net als de bekende oplaadbare batterijen- net zo makkelijk op te laden. 'Het is een win-winsituatie. De lader is voordelig voor het milieu, want er belandt 80% minder batterijen in de vuilnisbak. En consumenten besparen meer dan 80% op de kosten van hun batterijgebruik.’
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor uw eigen veiligheid zou ik dat niet doen. Uw batterijlader zal niet sneuvelen evenals apparaten die u ermee zou gebruiken.
Enkel de batterijen zelf kunnen opengaan en lekken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is een goede link en klinkt zeer berouwbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
MrTomaat,ik heb net de site gelezen maar daar staat duidelijk in dat niet elke batterij opgeladen kan worden,alleen de duurdere merken en ook dat ze niet helemaal opgeladen worden .Ik ben dan ook van mening dat het beter is om of oplaadbare batterijen te kopen of gewoon de goedkope waarvan ik de ervaring heb dat die ook lang mee aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zucht, lezen jullie de link dan niet?
Apparaat uitgevond voor het herladen van gewone batterijen. Dus niet in de al bestaande opladerrrrrrrr!!! +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De min slaat nergens op,van mij een +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
van mij een + om de - te compenseren
Nee helaas niet,ben bang dat je oplader dan kapot gaat!

Toegevoegd na 14 uur:
Oplader Alkalinebatterijen

( Energieregie )
Prijs: € 30,00 (incl. 19 % btw)
Aantal (eenheden) in verpakking:1
Aantal (eenheden) in doos:1
Herlaad gewone batterijen met een oplader voor niet-oplaadbare batterijen
Met dit bijzondere apparaatje kunt u Alkaline en Ni-MH (ook wél oplaadbare batterijen) opladen.
Een Nederlandse handleiding en beschrijving wordt meegeleverd.

Eigenschappen Alkalinelader:
De 1e batterijlader in zijn soort
De lader is gebaseerd op een gepatenteerde technologie dat ook gewone alkaline weggooi-batterijen kan herladen
De lader is ontworpen om het voltage van gewone gebruikte batterijen te herladen, zodat de batterijen keer op keer kunnen worden gebruikt
Uit testen is gebleken dat de batterijen zeker tot 20 keer met een geweldig resultaat kunnen worden herladen
Het laden van gewone batterijen compenseert de kosten van de lader en helpt zo het milieu!
De lader kan ook oplaadbare batterijen (Ni-MH) laden
Werkt met AA (penlite) en AAA (mini-penlite) batterijen
Herlaad GEEN 9V blok-batterijen
Inclusief 2 opbergdoosjes voor AA en AAA batterijen

Toegevoegd na 14 uur:
Excuses voor mijn fout gegeven antwoord,het kan dus WEL!!