Hoe werkt zo een alarmpaal?

Het heeft nou niet echt de conventionele speakervorm... Wat zit in de drie witte 'schijven'?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Al maanden werkt die oerlelijke alarmpaal in zuid Rotterdam niet.
Niemand merkt het blijkbaar.
Je hoort de sirenes uit Dieren en andere plaatsen wel.
Dus tegen de vlakte ermee.

Het beste antwoord

Een luchtalarm bestaat uit 3 witte schotels. In de eerste en in de tweede schotel zitten allebei 4 speakers die voor de sirene zorgen. Het geluid gaat via een buisje naar de onderkant van de schotel waar het naar buiten gaat. De vorm tussen de eerste en de tweede schotel lijkt op een soort toeter. Hierdoor is het alarm beter te horen. Omdat er ook geluid onder de tweede schotel vandaan komt hebben ze daaronder nog een lege derde schotel geplaatst. Hierdoor heb je ook tussen de tweede en de derde schotel een toetervorm waardoor het luchtalarm beter te horen is.

Info van onderstaande site.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een toeter (trompet bijvoorbeeld) heeft een smal gaatje in het midden en loopt breed uit, waardoor het geluid wordt versterkt.
Deze paal heeft hetzelfde, maar dan naar alle richtingen tegelijk, en twee boven elkaar omdat er misschien 1 kapot kan zijn.

Toegevoegd na 3 minuten:
oh ja, in die drie witte schijven zit niets... het gaat alleen maar om de vorm van de schijven.