Hoe werkt de beveiliging tegen kopieren van de (ouderwetse) videoband ?

Toegevoegd na 10 minuten:
De beveiliging waardoor je de video niet op een cd of hardisk kunt kopieren.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Meestal is dit beveiligd met een door Macrovision ontworpen systeem.

Dit gebeurt door het meesturen van een soort storing waar de TV geen last van heeft, maar waar een video die aan het openen is wel last van heeft.

Deze storing stoort het Automatic Gain Control (AGC) circuit, in de videorecorder.

Bij de televisie zijn er momenten tussen de signalen van twee opeenvolgende frames, het “blanking”interval waarbij vroeger het elektronenkanon van een traditionele CRT beeldbuis weer terug naar het begin van het beeldscherm gezet werd. De beveiliging tegen kopiëren zit in het “blanking interval”, en het bevat extra synchronisatie pulsen en foute video data.

Omdat de tv niets op het scherm afbeeld op het moment van het “blanking” interval, merk je hier als kijker niets van en ziet het beeld er normaal uit.

Een videorecorder probeert een goede opname van het hele signaal te maken, het probeert dan ook om de extra synchronisatie pulsen en foute video data op te nemen. Doordat dat signaal heel sterk is probeert de video het signaal te dempen, dit heeft echter tot gevolg dat de normale signalen ook gedempt worden en uiteindelijk met een heel zwak signaal worden opgenomen waardoor het scherm als resultaat een zwart beeld laat zien in plaats van het normale beeld.

Zie voor een wat betere / uitgebreidere uitleg de link in de bron.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gvrox
11 jaar geleden
Iemand die het snapt :) +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij loop je in eerste instantie net zo hard tegen Macrovision aan bij digitalisering. Alleen als je een capture card speciaal macrovision onderdrukt of negeert kan je fatsoenlijke captures krijgen. http://www.avsforum.com/t/798449/best-capture-card-for-vhs-to-dvd Quote:
Originally Posted by Rgb Will it [Panasonic] convert tapes with Macrovision? No. To do that you either need a PC capture card that ignores Macrovision (most don't, i.e., they respect Macrovision) or you need an external full-frame TBC (which eliminates the Macrovision 'corruption')

Andere antwoorden (2)

Aan de achterzijde van de videoband zit een lipje dat je er uit kunt breken dan kun je hem daarna niet meer overschrijven.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ronron; dat is tegen overschrijven niet tegen kopieren !
Het werkt eender als de beveiliging van een cassettebandje lipje er uit breken
weet je nog cassette bandjes ;)
Als je de beveiliging weg wilt hebben even een stukje cellotape over het gaatje plakken
met een VHS band denk dat je iets stevigere tape moet gebruiken,.... ducktape ???
capthavoc
11 jaar geleden
capthavoc
11 jaar geleden
oops idd minnetje is terecht
capthavoc
11 jaar geleden
http://www.weethet.nl/dutch/video_macrovision.php misschien heb je hier wat aan ?