hoi Thijmen,

elk metaal is goed genoeg om voor antenne te spelen.
het gaat om het statische veld, en er vloeit vrijwel geen stroom. juist de weerstand van het metaal bepaald de stroom, maar er is nauwelijks stroom, zodat er geen spanningsverlies zal optreden.

de antennedraad moet wel van de juiste lengte zijn, ivm golflengte
de uiteinden (kwartgolf, open, halve golf, afgesloten, etc.

bedoel je de (zwarte) staaf in de gewikkelde koperen spoel, dan is dat ferroxcube, een soort van samengeperste magnetische koolstof met een zeer lage permeabiliteit (platte BH-kromme)
dit materiaal laat zich zeer gemakkelijk magnetiseren en ompolen, erg belangrijk voor midden en langegolf ontvangst.

geheel in tegenstelling tot korte golf ontvangst wordt er bij MW en LW vaak gebruik gemaakt van de elektromagnetische eigenschappen van het radiosignaal.
hiermee voorkom je lange luchtdraden, erg onhandig bij draagbare radio’s

bij die mg en lg ontvangstspoelen is het wel van belang dat het koperdraad is, het liefst verzilverd koperdraad, want de stroom zit voornamelijk aan de buitenkant als gevolg van het skineffect dat bij hoge frequenties optreed.
ook hier gaat het om weinig stroom, maar juist die stroom is van belang bij het magnetiseren.

zo, nu snel een antenne bouwen ;-)
veel suc6
groeten, Dré
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een soort metaal dat goede geleidingseigenschappen heeft, niet bros is en niet te snel doorroest. Dan komen koper, aluminium en chroom al snel in de buurt, of een legering daarvan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet te hard zeggen dat er koper in kan zitten, is momenteel zeer geliefd bij metaal verzamelaars. ;-))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoi Thijmen, elk metaal is goed genoeg om voor antenne te spelen.
het gaat om het statische veld, en er vloeit vrijwel geen stroom. juist de weerstand van het metaal bepaald de stroom, maar er is nauwelijks stroom, zodat er geen spanningsverlies zal optreden. de antennedraad moet wel van de juiste lengte zijn, ivm golflengte
de uiteinden (kwartgolf, open, halve golf, afgesloten, etc. bedoel je de (zwarte) staaf in de gewikkelde koperen spoel, dan is dat ferroxcube, een soort van samengeperste magnetische koolstof met een zeer lage permeabiliteit (platte BH-kromme)
dit materiaal laat zich zeer gemakkelijk magnetiseren en ompolen, erg belangrijk voor midden en langegolf ontvangst. geheel in tegenstelling tot korte golf ontvangst wordt er bij MW en LW vaak gebruik gemaakt van de elektromagnetische eigenschappen van het radiosignaal.
hiermee voorkom je lange luchtdraden, erg onhandig bij draagbare radio's bij die mg en lg ontvangstspoelen is het wel van belang dat het koperdraad is, het liefst verzilverd koperdraad, want de stroom zit voornamelijk aan de buitenkant als gevolg van het skineffect dat bij hoge frequenties optreed.
ook hier gaat het om weinig stroom, maar juist die stroom is van belang bij het magnetiseren. zo, nu snel een antenne bouwen ;-)
veel suc6
groeten, Dré
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja ik wilde een antenne bouwen voor superontvangs voor mijn radio... ik heb een meter aan koperdraad. als ik die aan mijn andere antennedraadje doe (die ik heb gestript), heeft mijn radio dan grote ontvangst?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
drejansen, kun je deze reactie in een nieuw antwoord zetten, want dan kan ik dat als beste kiezen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoi Thijmen,
is gebeurd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mooi zo ;-)