Hoe bereken ik de maximale warmte dat een batterij van 3V -230mA/h kan voorstbrengen? Bij een korstluiting?

Ben aan het uitzoeken of een kleine batterij (zelfs bij kortsluiting) een warmte kan opwekken boven de 85°C.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

De capaciteit wordt aangegeven met mAh (niet mA/h). Dat betekent dat de batterij bij 3V gedurende een uur 230mA kan leveren.
Dat is dus maximaal 3V*230mA*3600s ca 2400 Joule.
Bij kortsluiting zal alle warmte in de batterij opgewekt worden. Als je de temperatuurverhoging wilt uitrekenen moet je dan nog de warmtecapaciteit van de batterij weten.
Ik denk dat de temperatuur meten de beste oplossing is.
Reddie
11 jaar geleden
Dan zou je bij de batterij fabrikaat de testgegevens moeten opvragen. Hij zal echter alleen getest worden op functionaliteit bij sluiting. Een feit is dat hij erg warm zal worden. Ook speelt de omgeving een rol hierin zoals omgevingstemperatuur en positie van de batterij.