Waar verkopen ze microfoontjes voor ín een discolamp, en hoe werkt het precies? (ZIE UITLEG)

Ik ga waarschijnlijk een discolamp van iemand overkopen die op de muziek hoort te bewegen door middel van een microfoontje in de lamp.
Nu is bij de lamp die ik ga kopen dat microfoontje kapot, en de verkoper zegt dat ik er gewoon voor €3,00 een nieuw microfoontje in kan zetten.
De lamp maakt dus wel effecten op de muur maar deze bewegen niet zonder microfoontje.

Weet iemand waar ze die verkopen en hoe ik die er in kan zetten?

Groetjes,
Rowan

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plaats een foto
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat om de hq power miniline dancer

Antwoorden (1)

In zulke zaken gebruikt men meestal een simpel elektreet condensator microfoontje, een goedkoop en robuust onderdeel dat in een elektronica-speciaalzaak voor minder dan € 3,- te koop kan zijn.
Ook postorderbedrijven als Conrad zullen dergelijke microfoonkapseltjes wel kunnen leveren.
De vraag is echter of het microfoontje zèlf kapot is, of de schakeling die het geluid in bewegingen omzet.
Dit soort microfoontjes zitten bijvoorbeeld ook in GSMs en headsets, maar ze gaan zelden kapot.
Je moet dus wel enige kennis van elektronica hebben en weten hoe je een nieuw microfoontje aan de onderdelenprint van de discolamp kunt solderen zonder het kleine microfoontje met de soldeerbout al direkt onbruikbaar te maken.