Geleidt huisstof elektriciteit?

Bijvoorbeeld, er ligt een stekkerdoos jaren achter de kast.
In het laatste gat zit nog geen stekker wel een hoop stof zodat de twee polen eigenlijk door die stof in verbinding staan met elkaar.
Nu steek je daar een stekker in. Kan het boeltje dan vonken geven of zelfs in de fik vliegen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.1K

Antwoorden (3)

Nee, dat zal niet gebeuren. De stekker maakt pas contact met elektriciteit binnenin de stekkerdoos (waar geen stof is).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je en stekker in het stopcontact steekt kunnen er altijd vonken onstaan.. maar de huisstof geleidt de stroom niet, tenzij er een natte plas of een zoute stof op de vloer ligt.

Dus je kan met alle rust De stekker in het stopcontact steken ^^||
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
Die vonken kunnen direct het huisstof ontsteken. Daar hoeft helemaal geen geleiding voor te zijn.
Huisstof kan, onder omstandigheden, wel degelijk stroom geleiden en kortsluiting met brand veroorzaken.

De omstandigheden moeten dan wel aanwezig zijn, zoals een hoge luchtvochtigheid met een hoge omgevingstemperatuur in combinatie met een hoge dichtheid aan huisstof.

Berucht waren de branden die ontstonden binnen in de oude beeldbuistelevisies die na jaren van gebruik inwendig vol met stof zaten, dat op een gegeven moment vlam vatte doordat een kortsluiting veroorzaakt door dat stof, de boel in de fik zette.

Maar bij zo op een stopcontact liggend stof zal de kans hierop niet heel groot zijn.