als je een baterij 100ma 12 volt in serie zet met een baterij 6 volt 50ma krijg je samen 18v maar hoeveel ma blijft er dan over????

nee

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Volt is de spanning die een batterij geeft, en mA de hoeveelheid stroom. Je hebt in totaal dan 150 mA, als je ze in serie zet zoals in je vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fout. stromen mag je bij serieschakeling niet optellen.
als het oplaadbare batterijen zijn zal de gene van 50mAh (ontbreekt er geen h in je vraag????) eerder leeg zijn dan de andere, waarna de 150mAh tot onder 0 gaat ontladen.
Het gevolg is dat de 50mAh accu kapot gaat.
Dit gaat niet werken!!!!!!!!

Accu's in serie zetten doet men alleen met accu's van de zelfde capaciteit.
Het liefst van de zelfde leeftijd en ook dat ze de zelfde cycli hebben doorstaan.
Het beste is om daar nieuwe nog niet gebruikte cellen voor te gebruiken.
Dit om schade te voorkomen aan je accu's.

In serie verhoog je de voltage.
In parallel verhoog je de amperage.

De 100 en de 50 die u stelt zou nooit geen 150 kunnen worden.
Daar de serieschakeling daar geen invloed op heeft.

Bij ongelijke amperrages zullen de accu's eerst proberen deze onderling te balanceren.
Daar dit onmogelijk is zal er op ten duur schade onstaan.

http://members.chello.nl/p-vanhout/NiMh_accu.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je twee batterijen in serie schakelt dan tel je de spanning gewoon bij elkaar op zoals je zelf al zegt: 12V + 6V = 18V.
De stroom die geleverd wordt moet door beide batterijen gaan, dus de laagste stroom is het maximum dat deze serieschakeling kan leveren, dus je hebt maximaal 50 mA.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mA in dit geval gelezen worden als mA/uur.
De batterij van 6V, 50mAh zal bij een stroom van 50mA na een uur leeg zijn.
Bij de serieschakeling met de hogere capaciteits batterij zal zijn spanning hierna omkeren.
De batterij gaat kapot en je kan chemische schade verwachten