Kan ik mijn schemerschakelaar uit de stroomkring halen? Als ik hem loskoppel werkt de buitenlamp aan de voordeur niet meer

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Als zo'n ding is toegepast dan klopt dit verhaal.
Een schemerschakelaar weghalen doe je door de bruine draad door te verbinden met de zwarte draad - de blauwe nu niet meer gebruiken!
Uiteraard de stroom afzetten want zelfs een bevoegd installateur mag momenteel al niet "onder spanning" werken - alleen energiemonteurs mogen dat.
Schemerschakelaars bestaan in 2 soorten: goedkope die voortdurend 10 Watt uit het net opnemen (inwendig te zien aan het bewikkeld blikje bi-metaal met contactje) - en iets duurdere electronische die 49,- kosten maar zelf slechts 1 Watt verbruiken (inwendig zie je een vierkant doosje met wat transistors erbij).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De schemerschakelaar, maakt als het te donker wordt de verbinding met de spanning en dus gaat je lamp branden.
Haal je hem er tussenuit, dan kan die verbinding dus niet gemaakt worden, dus brandt je lamp niet.
Nu kan je zelf wel die verbinding maken, maar dan is je lamp dus dag en nacht aan.
Wel kan je dan een gewone schakelaar aansluiten.