Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

gaat je stofzuiger stuk als je die met de stekker uitdoet?

ik doe keurig de stofzuiger uit, door de uit en aanknop, maar mijn man trekt gewoon de stekker eruit, en zegt dat dat geen kwaad kan, maar ik ben bang dat het toch niet goed is, dus wie weet het ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan alleen kwaad als hij hem er aan het snoer uit trekt. Dan heb je uiteindelijk kans op een draadbreuk of kan er kortsluiting ontstaan in de draad. Zo lang hij netjes aan de stekker trekt is er niks aan de hand.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het eruit trekken van een stekker doet precies hetzelfde als het omhalen van de aan/uitknop: de stroom onderbreken. Het kan dus geen kwaad.

Er zijn wel apparaten (vooral apparaten met veel elektronica) die gevoelig kunnen zijn voor het plotseling onderbreken van de stroom. Maar omdat een stofzuigen eigenlijk alleen een grote elektromotor is, kan het in dit geval dus geen kwaad.
(Lees meer...)
bamibal
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Voor de stofzuiger maakt het niets uit, alleen de stekker of het stopcontact kan een klein beetje beschadigen doordat bij het onderbreken van de stroom een vonkje kan ontstaan.
Meestal valt ook deze schade heel erg mee, er zal hooguit een kleine verkleuring aan het oppervlak van de stekkerpen te zien zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hetzelfde geld voor de schakelaar.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een schakelaar is gebouwd om deze beschadiging door vonkoverslag te kunnen beperken. Bij de stekker kan het verbreken van de stroom ernstiger effecten opleveren.
Maakt helemaal niets uit... het enige voordeel van "de stekker uit het stopcontact" is dat de slijtage van je knopje bespaard blijft (hoewel dit bijna verwaarloosbaar is)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, dat heb je ook met de stekker

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding