Wordt een cd-rom zwaarder,lichter of blijft het gewicht het zelfde als je er een document van 3 kb op brandt?

En hoeveel aan gewicht komt erbij en gaat er af als dit het geval is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

De gevoelige laag van een cd zit tussen 2 plastic lagen in. De laser die in deze laag gaatjes brand tast de 2 plastic lagen niet aan. Dus alles blijft in de cd opgesloten en hierdoor zal het gewicht niet veranderen.

Vergelijk het ook met de stukken plastic (kubussen bijvoorbeeld) die je tegenwoordig veel op jaarmarkten ziet, waarin een patroon zit. Er wordt een puntje in gebrand maar dit tast de rest niet aan.

Toegevoegd na 3 minuten:
Eigenlijk zijn het ook geen gaatjes die gebrand worden... Maar er zit een transparante laag direct voor de reflectielaag en deze transparante laag is gevoelig voor de laser die de transparatie verandert. Hierdoor ontstaan er verschillen in de reflectie zodat dezen door een lezende laser weer als 1 of 0 gezien kan worden en er dus data is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het gewicht blijft hetzelfde. De data weegt niets, net zoals dat een lege hard drive van 1000mb hetzelfde weegt als een volle!

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik bedoel TB, eigenlijk maakt het niet uit, maar een hard disk van 1000 mb is natuurlijk niet meer gangbaar.

Toegevoegd na 7 minuten:
Nog 1 keer.

Ik bedoel GB, een hard disk van 1000 TB hoort op dit moment nog niet tot een realistische mogelijkheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij een cd kan het wel een heel klein verschil hebben, omdat er door middel van een laser putjes in gebrand worden.

Maar 3kb is zo weinig, ook al brandde je hem vol, het verschil zal niet merkbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Volgens mij wordt het oppervlak vervormd en niet weggebrand. Anders rook het wel anders tijdens het branden.