Hoe kan een transfo steeds dezelfde DC-output leveren bij wisselende AC-input?

Op de gegevens van een transfo staat bijvoorbeeld dat hij bij een input van 100-240V AC een output van 5V DC levert.
Maar de verhouding Vin/Vuit wordt toch bepaald door de verhouding van het aantal wikkelingen van de primaire en secundaire spoel? Hoe kan het dan dat voor deze wisselende input een gelijke output kan gecreëerd worden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

De trafo heeft altijd dezelfde verhouding. Maar de electronica achter de trafo bepaalt de uiteindelijke gelijkspanning. Vroeger gebruikte ik daarvoor een zenerdiode. De spanning over deze zenerdiode was altijd gelijk. De rest vand e spanning werd geabsorbeerd door de weerstanden die eromheen zaten. Daarom zeggen ze ook dat je de voeding uit het stopkontakt moet halen als je hem niet gebruikt. Want de voeding zelf verbruikt ook energie daardoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je puur naar de transformator kijkt (2 spoelen) kun je nooit van AC naar DC gaan.
Als je achter de transformator 4 diodes plaats maak je van de wisselstroom gelijkstroom. Gebruik je daarnaast ook een condensator dan kun je de gelijkstroom afvlakken zodat deze bijna altijd 5 volt is.

Zie verder:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gelijkrichter
http://nl.wikipedia.org/wiki/Afvlakking
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een gelijkrichter vlak je secundaire spanning af. Als de primaire kant maar de helft is dan is de secundaire kant ook maar de helft en je afgevlakte gelijkspanning ook. Dus is dit niet het antwoord op de vraag hoe het kan dat je altijd die 5 volt op je uitgang krijgt ongeacht welke ingangsspanning ik gebruik.