Auto afremmen in de versnelling of met koppelingspedaal volledig ingetrapt? Wat is zuiniger?

Als ik op een verkeerslicht af kom, trap ik mijn koppelingspedaal volledig in en laat ik de auto uitrollen. Ik zie m'n toerenteller dan ook naar stationair toerental gaan. In mijn ogen verbruik ik dan het minste brandstof.
Echter werd mij net verteld dat ik de auto beter in de versnelling kon laten omdat ik dan nog minder brandstof zou verbruiken. Dit vind ik vreemd omdat ik dan de toerenteller ruim boven het stationaire toerental zie staan dan bij een ingetrapt koppelingspedaal.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op de motor remmen, gaat ten koste van brandstof en koppelingsplaten en met de remmen remmen gaat ten koste van de remschoenen en remschijven. Of het verbruik van de benzine in dit plaatje een belangrijke rol speelt? Gewoon niet remmen of nog beter, niet met de auto gaan rijden (op korte stukjes) bespaart nog het meest!

Het beste antwoord

Benzine- en dieselauto’s met een injectiemotor, meestal vanaf bouwjaar 1990, zijn voorzien van een elektronische functie die de brandstoftoevoer naar de motor onderbreekt wanneer er op de motor wordt afgeremd (gas wordt losgelaten in de versnelling). Dit onderbreken is mogelijk omdat de motor dan via de wielen wordt aangedreven, en deze zichzelf dus niet ‘aan de gang’ hoeft te houden, zoals dat bij stationair (in de vrij) draaien het geval is. De voordelen voor het brandstofverbruik van deze onderbrekingsfunctie kunt u maximaal benutten door tijdig het gas los te laten, bijvoorbeeld als u een verkeerslicht nadert.

Voor oudere benzineauto’s met een carburateur en oudere diesels, meestal van vóór bouwjaar 1990, maakt het voor het brandstofverbruik niet zoveel uit of u het voertuig in of uit de versnelling laat uitrollen, aangezien een carburateur een mechanisch onderdeel is en niet voorzien is van elektronica die de brandstoftoevoer geheel kan afsluiten. Deze auto’s verbruiken bij afremmen op de motor ongeveer net zoveel brandstof als bij stationair draaien. Het tijdig loslaten van het gas voorkomt hier natuurlijk wel dat er onnodig hard moet worden afgeremd (en energie verloren gaat).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In de versnelling laten staan.
Een moderne auto knijpt de brandstoftoevoer helemaal dicht zolang het toerental boven ongeveer 1250 toeren blijft: op dat moment is je verbruik dus 0.
Als je de koppeling intrapt gebruik je brandstof om de motor stationair te laten draaien.
(Je rolt wel iets langer uit omdat de wrijving minder is.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op de motor afremmen! De toeren zijn wel hoger maar dit kost geen brandstof, de auto remt af op de compressie die de motor (gratis) levert...