Laat een beamer de kleuren één voor één zien?

Ik zat vandaag bij een presentatie waarbij een beamer werd gebruikt. Vanaf mijn plek keek ik schuin van voren in de lens van de beamer.

Tijdens de discussie keek ik soms van de persoon die links achter de beamer zat, naar de persoon die rechts achter de beamer zat, en andersom. Tijdens het bewegen van mijn ogen zag ik geen witte lichtvlek in de lens van de beamer, maar twee of drie lichtvlekken naast elkaar. Die lichtvlekken hadden de elementaire kleuren blauw, groen en rood.

Het lijkt er dus op dat de beamer de kleuren één voor één weergeeft.

Waarom werkt dat zo? Waarom niet alledrie tegelijk?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De beamer geeft zeker niet deze drie kleuren achter elkaar weer volgens mij. Het beeld wordt sowieso opgebouwd uit deze drie kleuren, net als een TFT scherm. Toegevoegd na 5 minuten: Ik heb het nog eens goed nagelezen en ik denk dat je een DLP beamer hebt. Daarbij worden de kleuren inderdaad gemengd doordat de kleuren afzonderlijk worden belicht. Er zijn ook duurdere typen die het wel tegelijk kunnen projecteren. Voor een volledige uitleg, zie de link naar het artikel op wikipedia. Toegevoegd na 7 minuten: quote: "Nadeel van DLP projectie met een enkele DMD en een kleurenwiel is dat een beeld niet als geheel wordt geprojecteerd maar telkens in opeenvolgende RGB kleuren. Mensen die hiervoor gevoelig zijn kunnen dit waarnemen als "regenboogeffect" (rainbow effect) als de ogen snel het beeld aftasten. Vooral bij heldere objecten (en witte ondertitels) ziet men dan randen in de kleuren rood-groen-blauw: de regenboog. Door verhoging van de rotatiesnelheid van het kleurenwiel of door meerdere malen de RGB-kleuren als segmenten op het wiel te plaatsen, kan dit effect goeddeels worden gecompenseerd maar niet compleet verwijderd. Voordelen van de DLP projectiewijze is de grotere kleurgetrouwheid van het beeld en minder opvallende beeldpunten"

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Beamer

Het geprojecteerde is een combinatie van de primaire kleuren ze worden dus wel overelkaar heen geprojecteerd dus niet 1 voor 1 in feite zie je eigenlijk drie stralen die tot 1 beeld wordt gevormd dus constant wellicht gaat wel de stralen uit en aan maar dan ook tegelijkertijd in het frequentie van min 50 hertz meestal hoger

Dit is inderdaad een DLP projector. Dit is een prachtig apparaat. In een DLP projector zitten miljoenen spiegeltjes die ieder 2 kanten op kunnen schijnen. De ene kant reflecteerd het licht van de lamp naar het projectorscherm (resulterende in een witte pixel) en de ander kant in de beamer waar het licht wordt geabsorbeerd. Als 1 zo'n spiegeltje heel snel heen en weer beweegd resulteerd dat in een grijze pixel (50% wit 50% zwart). Zo kan de spiegel alle grijswaarden weergeven. Om kleuren te kunnen weergeven grebruikt men een ronddraaiende schijf met 3 kleuren, (1/3) rood, (1/3) groen en (1/3)blauw. Als men nu de gereflecteerde beelden op zo'n manier timen dat het rode beeld overeenkomt met het rode filter en verder, dan heeft men een volledig kleurenbeeld als de schijf maar snel genoeg draait. Als de schijf en de gerelateerde spiegeltjes in slowmotion werken, ziet men achtereenvolgens rood, groen en blauw als beeld verschijnen. Door de enorme snelheid worden deze 3 kleuren gecombineerd tot wit (indien alle spiegeltjes richting projectorscherm reflecteren bij alle 3 kleuren). Je heb dus helemaal gelijk dat de beamer de kleuren één voor één laat zien.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100