Wellicht een belgisch toetenbord?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/nummertoetsen-toetsenbord-zelfde-telefoon.266
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat er nog niet tussen staat:

Numerieke toetsenborden op bijvoorbeeld je computertoetsenbord, rekenmachines, telmachines, kassa's etc. hebben de 789,456,123 indeling. Dit is mijn insziens doordat de bediening anders is. Apparaten met deze indeling bedien je met nagenoeg al je vingers. Op een telefoon gebruik je hooguit 2 duimen. Ook op andere apparaten waarbij bediening niet "blind" hoeft te kunnen zitten ze gewoon van 1 tot 9 genummerd (pinapparaten e.d.).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De druktoetstelefoon is uitgevonden in de jaren 60. Daarvoor belden mensen met een draaischijf waarop om technische redenen de 1 bovenaan zat en de 0 onderaan. Om acceptatie van de druktoetsen te versnellen, zijn ook op het toetsenbord van de nieuwe telefoon de lage cijfers bovenaan gezet. Deze indeling lijkt zich door te zetten: geldautomaten, pinpads en elctronic banking indentifiers gebruiken dezelfde rankschikking. De rekenmachine is iets ouder dan de tiptoetstelefoon en heeft altijd al een toetsenbord gehad met 1-2-3 beneden. Een telefoontje naar calculatorgigant Sharp leert dat deze keuze is ingegeven door de gemakkelijke bereikbaarheid van de veelgebruikte cijfers 1 en 0.
Bronnen: