Waarom word er vaak een relais toegepast in een stroomkring ?? En waar worden ze dan eigenlijk voor gebruikt?? Tom

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.2K

Antwoorden (2)

Met een relais kun je grote vermogens schakelen, en het schakelsignaal kan bij wijze van spreken zwakstroom zijn, terwijl het geschakelde vermogen dat niet is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een Relais is een elektro mechanische schakelaar die werkt volgens elektro magnetisch principe. Het bestaat uit een spoel gewikkeld om een ijzeren kern (meestal laagspanning), een actuator ( de metalen plaat die aangetrokken wordt door het magnetisch veld zodra de spoel een wisselspanning krijgt toegevoerd, en een of meer schakelcontacten die bediend worden door de actuator.

De contacten van het relais kunnen relatief hoge stromen schakelen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de stroom die nodig is om een startmotor van de auto te laten draaien. Dit zou nooit direct over de contactslotschakelaar kunnen, die zou acuut verbranden.

Met relais' kunnen midden- en hoogspannings circuits gecontroleerd worden d.m.v. laagspanning besturing panelen.

De functies van de schakelaars van het relais zijn meestal "omschakelaars" dwz in rust zijn de middencontacten met de buitenste contacten verbonden (N/C normally closed), relais "aan" zijn de middencontacten met de binnenste contacten verbonden. ( N/O normally open)

Een contactpaar wordt vaak gebruikt om het relais "On Hold " te houden, dus permanent in aangetrokken toestand. Hiervoor wordt de spoel via een contactpaar van het relais direct aan de permanente voeding gelegd. Door elders in deze voedingslijn, bijvoorbeeld op een besturingspaneel, een drukknop als onderbreker op te nemen kan het relais weer "uit" gezet worden.

Op deze manier kunnen meerdere relais' ook elkaar besturen.

Nadelen van het relais zijn het inbranden van de contacten door vonkvorming.