Stekker van stekkerdoos gesmolten!?

Zojuist kwam ik er achter dat de stekker van mijn stekkerdoos is "gaan smelten/doorgebrand" Enigste wat ik me kan bedenken is dat ik teveel heb aangesloten op de stekkerdoos (speakers, 2 beeldschermen, computer en een radiator (met timer)) dit werkte altijd prima, maar nu blijkbaar toch teveel van het goede. De vraag is nu, omdat het stopcontact een beetje bruin is geworden, kan ik het stopcontact nog gebruiken als ik nu alles anders aansluit? Maak me nu een beetje zorgen, dus wil graag eerst advies voor ik weer wat aansluit...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
16.2K

Het beste antwoord

Toevallig deze week in de consumentengids gelezen:

"Onveilige stekkerdozen.
Veel stekkerdozen kunnen oververhit raken als er een te hoge stroom doorheen gaat,, zegt de Duitse consumentenorganisatie Test op test.de. Ze kunnen dan zo heet worden (120 graden Celsius of meer) dat er brandgevaar dreigt. Dat speelt vooral als er te weinig stopcontacten zijn, en stekkerdozen dat moeten oplossen. Test waarschuwt ervoor geen stekkerdozen als een soort trein aan elkaar te koppelen, omdat dan de doos waarvan de stekker in het stopcontact zit, overbelast kan worden. De beste stekkerdoos met beveiliging tegen spanningspieken is de ook in Nederland verkrijgbare APC Surge Protector Essential PSB-GR."

Uitkijken dus met die stekkerdozen, vooral als er teveel apparaten op zijn aangesloten. Als zo'n stekkerdoos te warm wordt (kun je gewoon controleren) of zoals in jouw geval bruin wordt, is er iets mis, en moet je maatregelen nemen.

Bron: Consumentengids okt 2011 nr. 10 bladzijde 25
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar in dit geval is mij duidelijk dat ik een nieuwe stekkerdoos moet halen en mijn apparaten anders moet indelen, maar aangezien het stopcontact ook bruin is geworden, kan ik deze nog gebruiken of moet ik die vervangen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je echt zeker van je zaak wilt zijn, dan zou ik dat doen. Het voordeel is dan ook, dat als je de boel opnieuw hebt ingedeeld, je precies kunt zien of het weer fout gaat. Als het stopcontact nog bruin is, is dat lastiger te controleren. Misschien heb je nog iets aan vergelijkingsmateriaal? Mijn computer staat nu ongeveer 3 uur aan. Ik heb een dubbel stopcontact, en daarin zitten 2 contactdozen. Daarop zijn aangesloten: CRT-monitor, computer, lamp 100 watt, printer, en via trafo-stekkers: speakers, modem, en 2 externe harddisks.
Ik heb zojuist nog even gevoeld, en geen van de stekkerdozen wordt warm, en ook het stopcontact zelf niet. Ik heb simpele goedkope contactdozen, die niet beveiligd zijn, en mijn dubbele stopcontact is niet geaard. Wèl staat mijn computer 's nachts altijd uit, en haal ik ook de hoofdstekkers eruit. Het kan dus wel, maar je moet het iets anders indelen denk ik. Die radiator moet er denk ik af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad kan je een radiator (2000W?) beter direct en alleen op een stopcontact aansluiten en niet op een (goedkope) verlengdoos.

Andere antwoorden (4)

Gooi hem weg. Volgende keer blijft het misschien niet bij smelten met alle gevolgen van dien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uiteraard gooi ik de stekkerdoos weg, maar de vraag is meer, is het nog veilig om dat stopcontact te gebruiken, aangezien de stekker in het stopcontact zat, en toen de problemen zijn ontstaan
het is meer dan verstandig om het stopcontact ook te vervangen. het is nu zo warm geworden dat het zomaar kan breken en dan liggen de draden bloot.
Ik zou dan ook bij het aansluiten de volgende keer van meer dan 1 stopcontact gebruik maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het stopcontact heeft 2 aansluitingen, een daarvan was in gebruik, het andere inderdaad niet. Kan ik diegene waar niets in is gebeurd wel gebruiken? (Want het is wel hetzelfde stopcontact) als tijdelijke oplossing?
capthavoc
12 jaar geleden
Ik zou toch zeker even het stopcontact open maken
om te controleren
dat er 2 op zitten doet er eigenlijk niet toe, ze gebruiken dezelfde stroomdraden
de beste manier is even goed kijken naar de isolatie van de draden of deze wellicht ook broos is
als de uiteinde broos zijn dan mag je eigenlijk over de hele lengte wel broosheid verwachten het kan dan misschien toch het beste zijn ook de draden te vervangen en meteen in de verdeel doos te vervangen. ik ga er eigenlijk vanuit dat het stopcontact verder geen probleem is maar dat alleen de verlengstekkerdoos echt weg moet
maar een kleine controle is zeker gewenst
Als de stekker gesmolten is dan komt dat doordat de krimpverbinding tussen snoer en stekkerpen in de stekker ondeugdelijk was.
Er hebben dan meerdere koperdraadjes van 1 ader geen goed contact gemaakt zodat daar een dunne plek met hogere weerstand was.
De grote stroom van de radiator heeft kennelijk die dunne plek warm gestookt, waarbij de stekkerpen als een soort van soldeerboutstift in het stopcontact de zaak opgewarmd heeft.
Omdat het stopcontact voorzien is van veertjes om de stekkerpen vast te klemmen kan het zijn dat de veertjes hun veerkracht verloren hebben zodat stekkerpennen in het bruine gat niet meer goed geklemd worden zodat ook daar weer slecht contact en dus warmteontwikkeling of vonkoverslag mogelijk is.
Het is dus aan te raden om het stopcontact goed te inspecteren of de klemmende werking in beide gaten nog voldoende is, bij twijfel vervangen.
Vervangen is sowieso mooier omdat dan de lelijke bruine verkleuring ook verleden tijd is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon dat stopkontakt vervangen als deze erg ingebrand is alsmede de versmolten stekker.die moet je zeker vervangen voor je veiligheid.Die speakers en die monitoren zijn de stroomvreters niet maar juist die radiatorkachel.Die trekt op zijn eigen al 3000 Watt dat bijna overeenkomt met 16 ampere.Die moet je voor je eigen veiligheid "RECHTSTREEKS"in een stopkontakt steken daar deze een eigen groep nodig heeft.Doe je dat niet heb je de kans dat de gehele groep waarop deze aangesloten staat in de leiding heet wordt en in de brand vliegt als gevolg van te grote stroom.Een radiatorkachel kan je ook met een verlengsnoer aansluiten maar deze moet wel geschikt zijn voor een wasmachine(aderdikte (3 x 1,5 mm kwadraat),want zoveel stroom trekt ie ook.