Hoe kan ik uitrekenen wat het stroomverbruik kost van een trafo die 4,5volt afgeeft? Ik heb nu een led lamp branden met batterijen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.1K

Het beste antwoord

Om het stroomverbruik te weten, kan je het best meten, dat kan met zo'n apparaatje uit de bouwmarkt.
Berekenen is moeilijker. Je moet de stroom (Ampère) van de LED meten en vermenigvuldigen met de spanning (Volt) . Dan heb je het verbruik in Watt. Maar je transfo is niet ideaal. Die doet er zijn eigen verbruik bij.
Dus toch maar die meter.
Als je na 1u bv 7W verbruikt heb vermenigvuldig je dat met de KWh prijs. Let op KW = 1000W.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Stroomverbruik is gelijk aan het wattage van de apparaten die je er aan hangt plus rond de 10% van het maximum vermogen van de trafo. Dat maal de tijd, en dan kan je aan de hand van de prijs van jouw kilowattuur berekenen wat het kost per jaar